lauantai 17. syyskuuta 2016

Leo-Pekka Tähti valittava vuoden urheilijaksi 2016

Tähti saa kultaa (kuvat ylen tv-lähetyksestä otettuja valokuvia)


Tasa-arvon aikana pitää valita Vuoden urheilijaksi paras, eli vuonna 2016 neljännen perättäisen 100 metrin paraolympiakullan T54-sarjassa kelannut Leo-Pekka Tähti.


Vaikka vaikeuksia on ollut, Tähti kelasi kultaan, ja toivottavasti kelaa nyt myös äänestyksessä Vuoden urheilijaksi.

Tätä ideaa saa levittää äänioikeutetuille eli ilmeisesti Urheilutoimittajien liiton jäsenille (?). Vaikka Mira Potkonen on nainen ja nyrkkeilijäna hyvä, niin pronssi kalpenee kullalle, ja neljäs perättäinen paraolynmpiakulta 100 metrillä ja viides olympiakulta kaiken kaikkiaan ovat sellaisia merittejä jotka vaativat vuoden urheilijatittelin vihdoin Leo-Pekka Tähdelle, joka on nyt 33-vuotias.

Tätä ideaa ja juttua saa levittää Facebookissa ja muualla. eli Leo-Pekka Tähti vuoden urheilijaksi 2016.
***
26.11.2016
Mira Potkonen saavutti EM-hopeaa naisten nyrkkeilyssä, ja Henri Kontinen voitti parinsa John Peersin kanssa yhden Masterturnauksen Pariisissa, ja ATP maailmankiertueen finaaliturvnauksen Lontoossa finaalin, sekä Kontinen voitti Wimbledonin sekanelinpelin finaalin yhdessä Heather Watsonin kanssa.
Nämäkin hienot saavutukset huomioiden Leo-Pekka ansaitsee Vuoden urheilija tittelin.

17.1.17
Leo-Pekka Tähti voitti äänestyksen, Henri Kontinen oli toinen ja Mira Potkonen oli kolmas. Onnea Leo-Pekka Tähti.

sunnuntai 4. syyskuuta 2016

Hartwall-areena on Suomen ykkönen

Jännitin ensimmäistä konserttimatkaani Helsingin Hartwall-areenalle. Ajoreitti oli Turusta helppo, enkä edes minä voinut eksyä. Parkkihalliin oli helppo ajaa. Tosin vieressäni oli hyvä kartanlukija.

Hartwall-areenalle pääsee tosin parhaiten junalla, Pasilan asemalta on lyhyt ja helppo kävelymatka Areenalle.



Hartwall-areenan opastetaulu on selkeä ja se on "etupihalla" Pasilan asemalta tullessa. Jonotus tapahtumiin tapahtuu "yläpihalla". Kaikki on mennyt aina hyvin. Sisälle otetaan turvatarkastukseen, joka on asiallinen ja nopea. Hallissa on kattavasti palveluita ja hyvä opastus.

Olen ollut muuallakin konserteissa, niin pitää sanoa, että Hartwall-areena on tapahtumajärjestäjänä Suomen ykkönen hyvässä mielessä.



Hartwall-areenan pysäköintihalliin on ostettava parkkilippu tai parkkiaikaa. Liikenne purkautuu aika nopeasti pois, kun tilaisuus päättyy. Ulos ajetaan "alhaalta" tai "ylhäältä", ajosuuntaa vaihdetaan rampeilla tilanteen mukaan. Ensimmäisellä kerralla pääsin "oikeaan" ramppiin, mutta toisella parkkikerralla jouduin ensin Lahden väylälle, josta kurvasin Messukeskuksen nurkille, josta piti vielä pyöriä oikeaan paikkaan, eli katso kaikki mahdolliset reitit ulostuloa varten, autoa on hankala pysäyttää tienviereen hallin lähellä.




Hartwall-areena on minusta nerokas keksintö. Sinne on helppo ajaa ja vielä helpompi tulla junalla.



Hallin palvelut ovat käytettävissä vain Areenan sisällä olijoille.

****
Helsingin jäähalli sijaitsee Nordenskiöldinkadulla (HIFK pelaa siellä). Parkkipaikka on jäähallin vieressä, ja toimii nykyään automaatilla, ja maksaa 10 euroa tapahtumapäivinä, muuten ehkä voi selvitä kiekolla,parkki-aika tällöin 4 h. Olin yhdessä konsertissa hallissa, ja ajo pois tapahtui aika joutuisasti.

Nykyisin Helsingin keskustassa on miltei mahdotonta saada autoa parkkiin. Ykkösvyöhykkeellä on monessa paikassa 4 euron tuntitaksa ja 4 tunnin katto. Ikävisntä on että parkkilippu pitää ostaa automaatista kortilla, ja maksaa CREDIT-puolelta, tätä en ymmärrä.

sunnuntai 28. elokuuta 2016

Länsikeskuksen Kirppis-Center





Länsi-Keskuksen Kirppis-Center on toiminut pitkään Etolan vieressä. Aiemmin Kirppis-Center toimi vain Manhattanilla. Olen ollut Kirppis-Centerin asiakkaana eli vuokrannut myyntipaikan, muutamia kertoja vuodessa, ensin Manhattanilla, ja kun Länsi-Keskus avattiin niin siellä.


Omista ylimääräisistä tavaroista pääsee eroon, Seiskat ovat varsin haluttua tavaraa. Kirppis pari kertaa vuodessa pitää kaappeja tyhjempinä, eikä tarvitse heittää tavaraa roskikseen. Kirppiksen hyvänä puolena on myös se, että siellä myös myydään tavaraa, mitä muualla ei ole, ja samalla tulee myös kiertäneeksi toisten paikoilla.


Kirppiksen vieressä on Etola, jonka vieressä on nykyään kuntokoulu.


Kirppiksen yhteydessä toimii Minihinta, joka on myyntipaikkojen vieressä. Paikat ovat nykyisin aika hyvissä paikoissa.



Paikan varaukset voi hoitaa netissä, ja saldo näkyy myös oman tunnuksen alla. Varmasti varaaminen onnistuu myös paikan päällä, jossa sopimus tehdään, ja saa rahat.


Kirppiksen kesätarjous on yleensä heinäkuussa. Heinäkuussa paikan saa helposti, mutta asiakkaita on luonnollisesti vähemmän. Normaalisti paikka on 30 e viikossa, lisäksi provisio on 5%.

Muutamia vinkkejä:
1. Oma paikka kannattaa pitää siistinä, käy päivittäin paikalla.

Tavaraa myllätään paljon, tavaroita kulkeutuu toisille paikoille.

Hae omat omaan paikkaan ja vie toisten tavarat oikeile paikoille.

2. Tavaroita myös "katoaa", joten älä tuo tavaraa, jonka tunnearvo on suuri, tai käytä lasikaappia.


2. Parkkialue on yksityinen alue, joten pysäköi oikein ja ...


Käytä kiekkopaikalla parkkikiekkoa, muuten tulee "pysäköinti-valvonta-maksu".

lauantai 20. elokuuta 2016

Liikkuminen Tukholmassa ja Göteborgissa


Miten liikkua Tukholmassa suomalaisena? Katso tunnelbanan sivut koti-Suomessa ja reitit. Lataa google-kartat ennen matkaa, niitä voi katsoa offline tilassakin.

Kaikkein helpointa ja suositeltavinta on hankkia heti Tukholmassa 24-tunnin tai 72-tunnin metron matkakortti, jonka takapuoli on yläkuvan näköinen. 24-tunnin kortti maksaa vain 115 kruunua, ja kortti maksaa 20 kruunua.

Korttia kannattaa seuraavalla matkalla käyttää uudestaan, eli2016 ostettu kortti kävi 2017 ja 2018.

Koska metrossa on portti, tarvitaan joku elektroninen lippu avaamaan se, matkakortilla se aukenee, muuten joutuu menemään lippuluukun kautta. Ruuhka-aikoina esim. tapahtumien  jälkeen jonot ovat todella pitkiä.



Metron linjakartta on joka metrovaunussa, ja kuulutukset ja opastaulut ovat hyviä. Kortilla pääsee ilmaiseksi muuhunkin julkiseen liikenteeseen. Muuten joutuu ostamaan kertalipun, eli enkelbiljetin. Ostin 2017 sellaisen, ja episodi oli lähes mahdoton, seurassani oli 20-vuotias, joka joutui esittämään suomalasen henkilökortin, jossa lukee asiat suomeksi ja ruotsiksi. Kortti ei käynyt, vaan huutoa tuli. Jouduin maksamaan molemmat aikuisina, vaikka nuorison raja on peräti 26 vuotta. Lisäksi metrovirkailija ilmoitti, että kortti ei käy Ruotsissa. Olen tehnyt SL:lle virallisen reklamaation palvelusta, eli eikö ikäraja koske suomalaisia ja väitteet väärästä henkilökortista. Reklamaatioon ei ole vastattu. Lisäksi hinta oli liian suuri. Eli osta 24 h:n kortti, jos haluat matkustaa enemmän kuin kerran. Enkelbiljett on voimassa vain 75 minuuttia, ja meillä oikean metron löytäminen klo 16 ruuhkassa T-Centarissa kesti jonkin aikaa. Kävelimme takaisin tosin vain Medborgarplatsenilta Slussenille ja sieltä terminaaliin.




Metroasemat ovat maan alla, paitsi esimerkiksi Kista ja Gamla Stan, kuva on Kistasta, se on sinisen reitin Akallaan varrella. Sininen reitti on maan alla alin, ja metro linjan toinen pää on Kungträdgårdenilla.



Taksit Tukholmassa ovat yksityisiä, ainakin Taxi-Stockholm on hyvä ja luotettava, tai omassa käytössäni oli. Matkan hintaa kannattaa tiedustella etukäteen ja pyytää kuitti.


Suosittelen siis Taxi Stockholmia, Taxi-kurir oli 2018 hyvin suosittu, joitain taxi-firmoja ei terminaalista valittu.



Taksien valinnasta on ohjelappuja saatavilla, ja taksin ikkunassa on esimerkkihinta 10 km:n matkalle.


Taksissa pärjää parhaiten ruotsilla.



Taxin kyltit katolla vaihtelevat, mutta oikeissa takseissa oli keltapohjainen rekisterikilpi ja T-kirjain lopussa takarekisterikilvessä.


Taxi 020-autot olivat keltaisia, nekin ovat luotettavia. Matkatoimistot kertovat kyllä, mihin voi luottaa.

Itse en luottaisi taksiin, jossa ei ole taksin rekisteriä, eikä ohjehintaa.


Göteborgiin pääsee Tukholmasta junalla ainakin  Svenska Järnvägenillä (SJ) ja MTRExpressillä. En onnistunut ostamaan Suomesta lippua SJ:lle, ei hyväksynyt syntymäaikaa, osoitetta tai puhelinnumeroa, eli matkustin MTR-Expressillä, joka onnistui hyvin. Henkilökortti käy matkalipusta :)


Göteborgissa on julkista liikennettä, esimerkiksi raitiovaunuja.


Molemmissa kaupungeissa on kaupunkipyöriä, Tukholmassa EU-pyöriä, joita saa käyttää 5 kertaa ilmaiseksi. Mäin pyöriä jätettyinä, enkä tutustunut käyttöohjeisiin. Göteborgissa niille oli samanlaisia "varikkoja" kuin Turussa ja Helsingissä.

torstai 28. heinäkuuta 2016

Nairo Quintana voitti pyöräilyn Espanjan ympäriajon 2016



11.9.2016




Nairo Quintana voitti Vueltan 2016, hän voitti Giron 2014. Chris Froome haki voittoa, mutta jäi toiseksi. Nairo Quintana ja Movistar dominoivat. SKY:n joukkue ei ollut niin hyvä kuin Ranskan ympäriajossa ja toisekseen Froomekaan ei ollut terävimmillään, mutta ajoi maaliin toki toisena. Nairo jyräsi voittoon. SKY nukkui yhdellä etapilla tai oli huono onni. Kisa päätty1 Madridiin ja Nairon juhliin. (Kuva otettu Eurosportin tv-lähetyksestä, kolmospallin Chaves oli kääntynyt ja hänen edessään oli kukkien jakaja, joten jouduin rajaamaan hänet pois, samoin Eurosportin logon paikka on "väärä")


Tulokset 11.9.2016
Etappivoittaja, Magnus Cort Nielsen, Tanska, Orica.

Punainen paita  Kisan voittaja Nairo Quintana, Kolumbia, Movistar. (ero Froomeen oli 1:23)

Vihreä paita  Kirikisan johtaja, Fabio Felline, Italia, Trek. 100 p (Quintanalla 97 p)

Mäkipaita: Omar Freile, Espanja. toiseksi jäi Kenny Elissonde, Ranska, FDJ  Fraile voitti pisteellä 58 - 57. 


Vueltan 2015 voitti Fabio Aru

Vueltan 2014 voitti Alberto Contador


Pyöräilyn Espanjan ympäriajo La Vuelta 2016 ajetaan 20.8 -11.9.2016.
Ranskan ympäriajon kolme kertaa voittanut Chris Froome hakee ensimmäistä Vueltan voittoa. Froome oli vuonna 2014 toinen. Haastetta tuo Tinkoffin Alberto Contador, joka on voittanut Espanjan ympäriajossa Froomen 2014, vieden mestaruuden, ja aina kovat Valverde ja Quintana.

Matkaa Vueltassa 2016 kertyy 3277,3 km ja kisassa oli 21 etappia. Vuelta  alkoi 81 vuotta sitten 1935, kisa on kuitenkin järjestyksessään 71:s, alkuun ei ajettu joka vuosi (Espanjan sisällissota oli 1936 - 1939 ja sitten oli toinen maailmansota, johon Espanja ei suoraan kylläkään "osallistunut"). Postauksen lopussa historiaa.

Tähän tulee aikanaan päivittyvä postaus Vueltasta, mutta odotan innolla kisaa, vaikka olympialaisetkin tulee varmasti katsottua.

Etapit
7 tasamaan etappia (Espanjassa on yleensä kuuma, joten nämäkään eivät ole helppoja)
12 mäkistä tai vuorietappia
1 henkilökohtainen aika-ajo
1 joukkueaika-ajo

Talleja osallistuu siis 22:  AG2R, Astana,  Bora-Argon, BMC, Caja Rural Seguros, Cannondale, Cofidis, Dimension Data, Direct Energie, Etixx-Quickstep, FDJ.fr, Giant-Alpecin, Iam Cycling, Katusha, Lampre Merida, Lotto-Soudal, Lotto NL -Jumbo,  Movistar, Orica Greenedge, Sky, Tinkoff, ja Trek Segafredo.


Tulokset
Etappi 1, la 20.8.16: Ourense, Laias Health Resort- P. N. Castrelo de Miño 29,4 km 

Joukkueaika-ajo, tasaista tietä, joukkueista nopein oli Team Sky ja punaiseen paitaan pukeutuu Skyn britti Peter Kennaugh. Movistar oli samalla ajalla toinen. Astanalla oli epäonnea, mutta tällä ei lopputilanteessa ole suurta merkitystä, sillä ratkaisut odottavat vuorilla.
Skylla ajavat Kennaughin lisäksi, Kwiatkowski, Puccio, König, Biswel, Golas, Lopez Garcia, Knees  ja tietenkin Froome. Vaikea sanoa, miten menee, aivan eri porukka kuin Ranskassa.

Etappi 2 su 21.8.16: Ourense Thermal Capital - Baiona, 159 km, tasamaata
Irtiotossa on vielä neljä ajajaa Gilbert, Pichon, Benedetti ja Naulleau, 27 km maaliin.

Irtiotto ajettiin kiinni, massakiri, jossa kaatumisilta ei vältytty. Etixin belgialainen Gianni Meersman voitti. Yhteiskilpailussa moni on samalla ajalla, Kwiatkowski SKY:sta pukeutuu punaiseen.

Etappi 3 ma 22.8.15:  Marín - Dumbría. Ezaro, 170 km, mäkistä.
Irtiotossa kolme ajajaa IAM Cyclingin sveitsiläinen Simon Pellaud, Alexander Geniez FDJ:stä sekä Pieter Serry Etixistä, hatka voi kestää? Loppunousussa kesti vain Geniez, joka voitti etapin. Movistarin Quintana tuntui vahvalta, mutta saman tallin Ruben Fernandes Andujar rynni toiseksi ja sai punaisen paidan. Froome oli putoamassa, mutta piristyi ja oli etapilla neljäs samalla ajalla kuin kolmanneksi pinnistänyt  Valverde. Quintana jäi heistä 6 sekuntia ja Contador 28 sekuntia.


Etappi 4 ti 23.8:Betanzos - San Andrés de Teixido, 161 km, mäkistä
Loppunousua poljetaan, ja pääjoukko on jäänyt yllättävän kauas. Etapin kärjessä keikkuu Lilian Calmejane, mutta häntä jahtaa vielä moni "irtiottaja". Movistar hoitaa vetohommia pääjoukossa.
Direct Energien ranskalainen Lilian Calmejane kesti ja voitti, BMC:n Darwin Atapuma tuli toiseksi ja saanee punaisen paidan.
.
Etappi 5 ke 24.8. Rota - Alcalá de Guadaíra, 167,3 km, tasaista
Valverde pukeutuu etapin jälkeen johtajan punaiseen paitaan. Etixin belgialainen Gianni Meersman voitti jo toisen etapin. Froome jäi Valverdestä 5 sekuntia lisää, ja on yhteistilanteessa toisena 9 sekuntia jääneenä, Quintana on kolmantena

Etappi 6 to 25.8. Monforte de Lemos - Luintra. Ribera Sacra, 163 km, mäkistä
Etapin voitti australialainen Orican Simon Yates, joka iski oikea-aikaisesti. Darwin Atapuma jatkaa punaisessa repi lisää eroa Valverdeen ja Froomeen.

Etappi 7 pe 26.8. Maceda - Puebla de Sanabria, 158 km
Etappi käynnissä ja irtiotossa kuusi miestä, ja eroa on kaksi ja puoli minuuttia. Lopussa kaikki olivat yhdessä ja puoli kilometriä maalista rytisi, ja Contador kaatui, ja tuli verisenä maaliin. Kirikamppailu päättyi Jonas Van Genechten voittoon, hän ajaa IAM Cyclingin väreissä. Valverde pinnisti kolmanneksi. Luultavasti Atapuma pitää punaisen paidan, sillä kaatumisen vuoksi pääjoukko saanee saman ajan, eikä Valverdrn bonussekunnit riitä kärkeen.

Etappi 8 la 27.8 Villalpando - La Camperona. Valle de Sabero, 177 km, tasainen paitsi loppunousu
Loppunousua ennen on nippu miehiä irti. Katushan Lagutin on jyrkän mäen päällä maalissa ensin. Huippujen tilanne muuttui monesti, mutta Nairo Quintana oli lopulta selvästi nopein,  Contador oli seuraavana, sitten tulivat liian aikaisin lähteneet Froome ja Valverde. Nairo Quintana pukeutuu punaiseen. Erittäin jännittävä loppu.

Etappi 9 su 28.8  Cistierna . Oviedo. Alto del Naranco 165 km
David De La Cruz Etix-tallin espanjalainen voitti etapin, ja Valverden vetämä huippujen joukko hävisi miltei kolme minuuttia.David De La Cruz pukeutuu punaiseen paitaan.

Etappi 10 ma 29.8  Lugones - Lagos de Covadonga 186.6 km, vuorietappi
Profiili on haastaava, ja nopein oli kolumbialainen ihmemies Nairo Quintana, joka voitti etapin ja pukeutuu punaiseen. NL Jumbon Gesing jäi etapilla 23 sekuntia ja haavereissa ollut Froome 25 sekuntia. Quintana johtaa Valverdeä 57 sekuntia, ja kolmantena olevaa Froomea 58 sekuntia.

Ensimmäinen vapaapäivä 30.8

Etappi 11 ke 31.8 Colunga. Jurassic Museum - Peña Cabarga 169 km

Etappi päättyy jyrkkään nousuun ja Chavez lähtee irti, mutta Nairo Quintana ja Chris Froome saavat hänet kiinni. Lopussa Froome kirii ensimmäisenä maaliviivan yli. Froome vei etapin, mutta Nairo jatkaa kisan johdossa.

Etappi 12 to 1.9 Los Corrales de Buelna - Bilbao 193 mäkinen
Etappi on käynnissä ja irtiotto on parin minuutin luokkaa,kun 60 km on ajamatta. Irtiotto ajetaan kiinni, ja hieman erikoisen massakirin voittaa belgialainen Orican Jens Keukeleire. Yhteistilanne ei muutu.

Etappi 13 pe 2.9  Bilbao - Urdax-Dantxarinea 213 km, mäkinen
Mäkinen etappi, josta kaksi mäkeä jäljellä, isoskon irtiottoporukan etu pääjoukkoon on yli 20 minuuttia. Kukaan irtiotosta ei uhkaa kärkeä. Pääjoukossa huiput joko keräävät voimia huomiseen tahi yrittävägt lopussa saada eroa toisiin huippuihin.
Irtiottoporukasta ovelin ja oikea-aikaisin oli Lampre-Meridan italialainen Valerio Conti, joka sooloili voittoon. Yhtiestilanne ei muuttunut, eli Quintana johtaa vajaalla minuutilla Froomea, ja yli minuutilla Valverdeä, jolla on vihreä paita.

Etappi 14 la 3.9 Urdax-Dantxarinea - Aubisque - Gourette 196 km, vuorietappi
Etappi huipentuu valtavaan mäkeen. Irti on joukko, josta varsinkin Dimension Datan espanjalainen Omar Freile napsii mäkipisteitä. Viimeinen rankka nousu alkaa alamäen jälkeen, Gesing ja Bakelants  johtavat, mutta jahtaajia on. Huipuista Simon Yates on yksi heistä ja Valverde on simahtanut. Nyt Quintana iskee, mutta Froome pääsee kyytiin. Lotto Jumbon hollantilainen Robert Gesing voittaa. Ranskan FDJ:n Kenny Elissonde tulee kakkoseksi. Yhteistilanteessa Quintana johtaa miltei minuutilla Froomea ja kolmantena on Chaves. Valverde romahti kärjestä, on kymmenen minuuttia, mutta hän johtaa kirikilpailua.

Etappi 15 su 4.9  Sabiñánigo - Sallent de Gállego. Aramón Formigal 120 km, vuori
Ratkaisuetappi ehkä, sillä Nairo lähti Contadorin iskuun, Froome ei ja punainen paita Nairo Quintanan päällä on miltei neljän minuutin erolla. Froome ei tästä nouse, ellei Nairolle satu mitään. Nairo oli etapilla toinen italialainen Etixin Gianluca Brambilla voitti etapin. Nairon tarkka johto on 3:37.

Etappi 16 ma 5.9 Alcañiz - Peñíscola 158 km, tasainen
56 km jäljellä neljällä miehellä on parin minuuin irtiotto. Etapin voittaa Jean Pierre Drucker, BMC-tallin hollantilainen. Yhteistilanne ei muuttunut.

Toinen vapaapäivä tiistaina 6.9

Etappi 17 ke 7.9 Castellón - Llucena. Camins del Penyagolosa 173,3 km, vuorietappi
Etappi käynnissä ja iso irtiottoporukka, joista parhaiten ovat sijoittuneet on SKY:n tsekki Leopold König ja Trekin espanjalainen Haimar Zubeldia. Ei ehkä raskas etappi, mutta päättyy nousuun, jonka vuoksi lopussa voi tulla eroja. Irtiottajilla etua 7' 39". Viimeistä 10 km:a viedään ja 28 irtiottajaa on pääjoukosta irti ja kaksi miestä Frank ja Cataldo ovat 35 sekuntia irti. IAM Cyclingin Matthias Frank jaksaa rajun rinteen loppuun. SKY:n  tsekki Leopold König kirii toiseksi. Huipuista Chaves, Contador, Quintana sekä lopussa kirinyt Froome tulevat maaliin samalla ajalla, Valverde jäi taas lisää. Quintana jatkaa reilussa johdossa.

Etappi 18 to 8.9 Requena - Gandía 204 km
Profiililtaan helppo etappi, mutta tuuli uhkaa hajottaa pääjoukon. Irtiotto on viiden ja puolen minuutin karkumatkalla, ja siinä ajavat karkuun: Fumiyuki Beppu, Quentin Jauregui, Louis Vervaeke, aina aktiivinen Pierre Rolland sekä Mattia Cattaneo. Kaikki on nyt yhdessä, ja tulee massakiri. Tanskalainen Magnus Cort Nielsen Oricasta vei kirin. Paitatilanne ei muutu.

Etappi 19 pe 9.9 Xabia - Calp 39 km, henkilökohtainen aika-ajo
Profiilin mukaan pieni nousu ja lasku muuten tasaista. Aika-ajo on alkanut, ja johtoaika on nyt  47:17 Castroviejolla, joka johti väliajoissakin, mutta huiput on vielä tulematta, loppu on aika teknistä. Castroviejon ajan löi vain Chris Froome. Quintanalle jäi vielä yli minuutin johto. Contador on kolmas.

Etappi 20 la 10.9 Benidorm / Alto de Aitana. Air Force Squadron 184 km, vuori



Profiili on haastava ja viimeistä rinnettä mennään ylös. Etapin  voitosta kamppailevat Latour, Atapuma ja Frank. Koko kilpailu on menossa Quintanalle, sillä Froome ei saa häntä karistetuksi.
Ranskalainen Pierre-Roger Latour voittaa etapin BMC:n Darwin Atapuma jää toiseksi. Fabio Felline jää kolmanneksi, mutta nousee kirikilpailun kärkeen. Nairo Quintana voittaa Vueltan, Froome tulee toiseksi. Omille teilleen lähtenyt Orican kolumbialainen Esteban Chaves on kolmas ennen Tinkoffin Alberto Contadoria.


Etappi 21 su 11.9.15 Las Rozas - Madrid, 102,5 km, tasamaa
Viimeinen etappi, jossa välikiri ja loppukiri.  Etapin voitti Tanskan ja Orican Magnus Cort Nielsen. Vihreä paita jäi Fabio Fellinille. Nairo Quintana voitti kisan ennen Chris Froomea ja Esteban Chavezia.
***

Hieman historiaaVueltan 2000-luvun voittajat (lähde englanninkielinen wikipedia)
2016 Nairo Quintana
2015 Fabio Aru
2014 Alberto Contador
2013 Chris Horner
2012 Alberto Contador
2011 Juan Jose Cobo
2010 Vincenzo Nibali
2009 Alejandro Valverde
2008  Alberto Contador
2007 Denis Mentsov
2006 Aleksandre Vinokurov
2005 Denis Mentsov
2004 Roberto Heras
2003 Roberto Heras
2002 Ángel Casero
2001 Aitor González
2000 Roberto Heras

Sveitsin Tony Rominger on voittanut Vueltan kolmesti peräkkäin (1992-1994)
Espanjan Roberto Heras on voittanut virallisen nykyisen kirjanpidon mukaan kolmesti (2000 ja 2003-2004)
Espanjan Alberto Contador on voittanut myös kolmesti (2008, 2012 ja 2014) 

Vuelta ajettiin ensimmäisen kerran vuonna 1935, voittaja oli belgialainen Gustaaf Deloor, joka voitti myös vuonna 1936. 

Vuosina 1941 ja 1942 ajettiin ja voittaja oli espanjalainen Julian Berrendero

Kisa ajettiin vuonna 1945 ja voittaja oli espanjalainen Delio Rodriguez

Kisa poljettiin vuosina 1946-48, mutta ei ajettu vuonna 1949 ja 1950 voitti espanjalainen Emilio Rodriguez. Kisa oli tauolla vuoteen 1955 asti, jolloin voitti ranskalainen Jean Dotto

Sen jälkeen kisa on ajettu vuosittain, ja suurpyöräilijä Eddy Merckx voitti 1973, Bernard Hinault voitti kahdesti 1978 ja 1983, Joop Zoetemelk voitti 1979, Sean Kelly voitti 1988, Alex Zulle on voittanut myös kahdesti kuten Jose Manuel Fuentekin. 
*****
Espanjan ympäriajoa
2022 Vuelta näin
2021 Vuelta näin
2020 Vuelta näin
2019 Vuelta näin
2018 Vuelta näin
2017 Vuelta näin
2016 Vuelta näin
2015 Vuelta näin
2014 Vuelta näin

Ranskan ympäriajoa
2022 Le Tour näin
2021 Le Tour näin
2020 Le Tour näin
2019 Le Tour näin 
2018 Le Tour näin
2017 Le Tour näin
2016 Le Tour näin
2015 Le Tour näin
2014 Le Tour näin

Italian ympäriajoa
2023 Giro näin
2022 Giro näin
2021 Giro näin
2020 Giro näin
2019 Giro näin
2018 Giro näin
2017 Giro näin
2016 Giro näin
2015 Giro näin

perjantai 15. heinäkuuta 2016

Turun ylioppilaskylän Ikituuri saa kaverikseen Aitiopaikan

Turun ylioppilaskylään Ikituurin (kuvassa) ja Caribian kylpylähotellin välimaastoon tulee uusi iso Aitiopaikka -niminen talo, johon tulee opiskelija-asuntoja 175. Arkkitehtikilpailun voitti ehdotus Kukka.


Tähän alan kerätä kuvia ja tunnelmia. Rakentaminen kestää 2017 - 2019.


Alitiopaikan alle jää parkkipaikka


ja pieni päiväkoti.

Nykytilanne on se, että parkkipaikka on tarkoitettu ylioppilaskylän asukkaille, mutta on oikeasti iltaisin ja viikonloppuisin rikkaiden kylpyläasiakkaiden parkkialueena. Hotellilla on oma pysäköintialue, joka on kuitenkin maksullinen, eihän sinne voi viedä uudenkarheaa audia? Nyt  audit ja bemarit pitää viedä jatkossa maksulliseen parkkiin, rikkaiden pitää reklamoida asiasta, mutta rakennustyöt alkavat.

25.3.2017

Nyt ei ole enää parkkipaikkaa, joka on aidan takana.


YIT on tuonut parakit, myös asukkaiden roskis on siirretty.


Toukokuussa 2017 paalutetaan klo 7 - 18, on siinä opiskelijoilla kestämistä, eikä parkkipaikkoja ole!


18.6.2017 on jo paalutettu

18.6.2017  on jo pohjaakin valettu ja näyttää tältä


3.8. 2017 Pian jyrätään päiväkoti, puita on jo kaadettu

23.8.2017 Päiväkoti jyrätään maan tasalle


23.9.2017 ja kuukaudessa on päiväkoti enää pelkkää pikkukiveä.

Rakentaminen muuten aiheuttaa Ylioppilaskylän 1:n asuntoihin kännykän mittarin mukaan mitattuna todella isot desibelimäärät.

Päiväkoti on nyt paketissa

Kivet ovat miltei jauhoa


21.10 näyttää tältä.

Valmista on, ja nyt vuonna 2021 tehdään kovin Tyyssijaa.