keskiviikko 2. toukokuuta 2018

Föli-fillarin käyttöönotto takkuli mutta nyt toimii


Kokemuksia
Rekisteröidyin Turun kaupungissa olevien Föli-fillarit kaupunkipyörän eli föllärikäyttäjäksi. Kun yritin saada fölläriä, systeemi ei toiminut, ei fölikortilla eikä puhelinnumeron ja salasanan yhdistelmällä. Osalla toimi föllärit, mutta osalla ei, lisäksi pyörän palautuksessa on ollut ongelmia.
Ne on korjattu ja 18.5.2018 minulla on jo viikon toiminut täysin moitteettomasti.


Fölipyörät ovat asemilla, josta ne voi ottaa ajoon.


Kortti laitetaan numeronäytön alle ja odotetaan. Näyttö ilmaisee, että pyörä on käytössä-



Ajoluvan hankintavaihe tosin kummastutti, koska sinne piti ensiksi syöttää luottokorttitiedot, josta laskutetaan ylimääräiset ajot. Mistä tulee erillinen lasku. Näytöllä luki: "pyörä katsotaan kadonneeksi ja käyttäjän maksukortilta veloitetaan järjestelmän toimittajan (Nextbike Polska S.A.) määrittämä sakkomaksu." Minusta tässä pitää kuulla maksukortin haltijaa.


Suoraveloitus om voimassa kolme vuotta, mutta tässä ei ole ollut mitään ongelmaa ainakaan minulla.


Asemia on pääosin keskustassa, ja niissä on tämä asemakuva.

Lisäksi on selko-ohjeet.

Hinta
Edit 8.5.2018:
"Turun kaupunkipyörien kokonaisbudjetti kolmelle vuodelle on 3,2 miljoonaa euroa, sisältäen 300 kaupunkipyörän ja 34+3 aseman järjestelmän ylläpidon ja kehityksen ympärivuotisesti. Budjetti koostuu mainosrahoituksesta, käyttömaksuista, kaupungin rahoituksesta sekä CIVITAS ECCENTRIC – hankerahoituksesta. ". Lähde Turun kaupungin sivut 6.2.2018  täällä.
"Hankinnan kohteena on 300 kaupunkipyörää, niiden telineasemat sekä ylläpito. 34 kiinteää ja 3 siirrettävää telineasemaa sijoitetaan suunnitelman mukaan Kupittaalta satamaan. Kilpailutetun peruspaketin hankintahinta on noin 2,1 miljoonaa euroa kolmelta vuodelta.Lähde Turun kaupungin sivut 5.9.2017 täällä.
"Turun kaupunki ja paikalliskumppanit: 3 237 000 €, Aikataulu: 2016–2020". Lähde Civutas Eccentric sivut täällä.


Kokemuksia
Keskiviikko 2.5.2018 rekisteröin ja maksoin
Torstaina 3.5.2018 koitin neljästä paikasta pyörää, ei onnistunut
Perjantaina 4.5.2018 yritin saada Föli-fillaria käyttöön kolmesta uudesta paikasta, ei edelleenkään onnistunut, eikä mitään informaatiota tai edes valittelua ole tullut.
Lauantaina 5.5.2018 yritin saada pyörää Puutorilta, puhelinnumero hyväksyttiin ja salasanakin, mutta tuli teksti, että pyörä ei ole käytössä.
Sunnuntaina 6.5.2018 yritin saada pyörää Puutarhakadulta, puhelinnumero hyväksyttiin ja salasanakin, mutta tuli teksti, että pyörä ei ole käytössä.
Maanantaina 7.5. Soitin asiakaspalveluun, sähköpostiini vastattiin, ja lluvattiin aktivoida tunnus. En saanut pyörää, koska aktivointi ei pysynyt päällä. Tykistökadun föllari-asemalla oli kaksi muuta, jotka eivät saaneet föllaria. Turun kaupungin palaute palvelussa on samanlaisia tarinoita kuin minulla. Huolestuttavaa on se, että ongelmia ei ratkaista. Lisäksi on ilmoituksia siitä, että koko aseman pyörät ovat poissa käytöstä.
Tiistaina 8.5: Yritin pyörää klo 7:45 Tykistönkadulta, en saanut, eikä myöskään onnistunut Läntiseltä Rantakadulta illalla Förin kohdalla. En nähnyt tänään yhtään fölläriä liikenteessä näiden asemien lähellä. Mitään yhteydenottoa mistään ei ole tullut. Osa asemista on tyhjinä, ovatko pyörät huollossa?

Illalla yritin YO-kylässä ja sain heti pyörän, ja palautin sen luultavasti oikein. Pyörä oli aivan ajettava.
Keskiviikko 9.5: Turun Sanomien mukaan asemilla on ollut ongelmia palauttaa pyöriä, joista on aiheutunut "turhia sakkomaksuja", jotka TS:n mukaan on peruttu. Itse en saanut Föllaria taaskaan, yritin saada Kupittaanpuistolta, Tuomiokirkolta, ja Kiinanmyllynkadulta todella turhauttavaa, eikä kukaan muukaan saanut, huusi yhteysvirhettä.
Jos minulle tulee koko vuorokauden ajalta turha sakkomaksu, en suhtaudu siihen kovinkaan kevyesti.

Torstaina 10.5: Selailin somea, ja nyt on niin, että ihmisiltä on laskutettu sen mukaan rahaa. Varmasti on saatu peruttua. YO-kylässä huollettiin Fölipyöriä. Näin yhden Fölipyörän olevan ajossa lähellä TYKS:ä.
Perjantaina 11.5: Otin auton, mutta koitin kaupungilla Fölläriä. Kortti ei toiminut, mutta puhelinnumerolla (+salasanalla) sain pyörän.


Luultavasti palautus onnistui.
12.5 Lauantai: Ajoin YO-kylästä Puutorille, ja sieltä jonkin ajan kuluttua takaisin. Homma onnistui.

Tämän jälkeen olen joka päivä ajanut Fölipyörällä ja on onnistunut hyvin.


Pyörää saisi  käyttää 30 minuuttia ilman lisämaksua, jos toimisi. Päivämaksu on 5 euroa, viikko on 10 euroa, itse ostin koko vuoden ja se maksoi 40 euroa, ja on voimassa 30.4.2019 asti.  Ongelmia on ja niitä ei kaikkia olla ratkottu.

3 kommenttia:

  1. Kustannustiedot ovat nyt täysin väärin. Jos perehtyisit hankkeen tietoihin ennen kun alat levittämään väärää tietoa.

    https://www.turku.fi/civitas-eccentric

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon, muutin itse tekstiä vasta ensimmäisen kommentin jälkeen. Laskuissa oli koko eu-hankkeen koko. Totta Turun ja paikalliskumppanien osuus on siis 3,2 miljoonaa, hanke päättyy 2020, onko nyt oikein ja 300 pyörää. Poistan aiemman kommentin, ja editoin lisättyä kohtaa, Turun kaupungin sivuilta, ja linkkaan sinun ilmoittaman linkin.

      Poista
  2. Kannattaa katsoa myös kokemuksia Instagrammista, Twitteristä sekä Turun kaupungin palautepalvelusta. Kaikki ei siis ole kunnossa.

    VastaaPoista

Roskapostin vuoksi kommenttien valvonta on päällä.
Kiitos kuitenkin, että kommentoit :)