Deekoon dilemmat sisältää minua kiinnostavia havaintoja maailmasta. Yhteystieto deekoo331 (at) gmail (piste) com Kuvat on itse skannattuja tai otettu digikamerallani. (joskus myös tv-lähetyksestä)
Näytetään tekstit, joissa on tunniste toriparkki. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste toriparkki. Näytä kaikki tekstit
perjantai 27. kesäkuuta 2014
Tilaa kaikissa Turun keskustan parkkihalleissa, mitä autoja varten rakennetaan Toriparkki?
Turun Toriparkki liikahtaa pian eteenpäin, sillä KHO on hylännyt valitukset. Valmista voi olla jo vuonna 2017, ellei vastuusto josain uudessa äänestyksessä kaada hanketta.
Suhtauden asiaan avoimesti, ihmettelen vain kahta asiaa
1. Liikennejärjestelyjä Turun keskustassa
*Linnankatu on laitettu toisesta päästä kiinni juuri Torin puolelta
*Eerikinkatu on henkilöautoilta osittain suljettu, juuri Torin kohdalta, kuten Aurakatukin torin kohdalta, minusta läpiajo on sallittu vain Kauppiaskadulta
*Yliopistonkatu on muutaman korttelin matkalla kävelykatuna, kuten Kristiinankadun pää
2. Parkkipaikkojen tarvetta
Kävelin tänään keskustan parkkihallit läpi kello 12.15-12.45 ja kuvasin parkkihallit
*Yläkuvan Louhessa, jonka sisäänmeno on Läntisellä pitkälläkadulla oli tilaa
Louhesta pääsee ulos Stockmanin eteen mutta myös kauppatorille, molemmat ovat Yliopistonkadulla
Uloskäynnistä maisemat ovat torille tällaiset. Torilla (kuvassa) pysäköidyt autot ovat pääosin luultavasti torimyyjien, eli heitä varten toriparkkia ei tehdä. Jos toriparkki tehtäisiin torin yläpuolikin uudistettaisiin, eli torikauppa ei silloin kukoista.
Kuvan Wiklundin takana on kaksi parkkialuetta toinen on maan alla ja toinen on päällä
Molemmissa oli tilaa. Parkkialueet ovat Brahenkadulla. Julian parkkihalli on myös Brahenkadulla,
sielläkin oli tilaa, myös Puutorin parkkiluolassa Brahenkadulla oli tilanne samanlainen
eli auton olisi saanut parkkiin.
Kävelykadun pätkä on Yliopistonkadulla, se alkaa Kivikukkaron talosta, missä on nyt City-Anttila
ja parkkihalli, jossa oli tilaa. Yliopistonkadulta risteää Kristiinankatu, joka on alkuun kävelykatuna, mutta heti sen jälkeen on kaksi parkkihallia Stockmanin parkkihalli,
jossa oli tilaa sekä vastapäätä P-Centrum (Valintatalon paikalla oli ennen Centrum)
P-Centrumissakin oli tilaa.
Eskelin parkkihalli toimii nykyisin vain autopaikan vuokranneiden parkkihallina.
Turun kaupungin keskustan kartassa parkkihallit sijoittuvat näin, kartasta puuttuu Wiklundin parkkihalli ja siinä ei ole Louhen ulostuloja Torin lähellä. Olen analysoinut tilannetta myös täällä Toriparkin ajosuunnitelmien suhteen.
Mitä itse odottaisin kuntalaisena, olisi kokonaissuunnitelma keskustan osalta. Minusta, jos (ja kun) Toriparkki rakennetaan, pitää olla sinne ja sieltä pois täysin vapaa ajomahdollisuus. Nyt on katuja osittain kiinni ja yksisuuntaisia katuja on muutamia. Keskustan vetovoima on minusta hiipunut, mutta minusta se ei ole johtunut parkkipaikkojen puutteesta vaan enemmänkin liikennejärjestelyistä. Ihmiset äänestävät kaasupolkimella pois keskustasta. Itse menen usein keskustaan pyörällä ja tein valokuvauslenkin kävellen. Jokainen kuitenkin ymmärtää, että perheen ruokaostokset painavat ja ne on vietävä henkilöautolla kotiin. Minusta on naiivia uskoa, että sulkemalla keskusta henkilöautoliikenteeltä kaupat menestyisivät. Lapsiperheet ostavat jo nyt ruokansa kauppakeskuksista Skanssista ja Myllystä sekä isoista Marketeista kuten Länsikeskuksen Citymarketista tai Kupittaan Citymarketista, jossa itsekin nykyisin käyn autolla ruokaostoksilla muutaman kerran viikossa.
Pikaraitiotietä vastustan sen korkean hinnan vuoksi, esimerkiksi tässä bloggauksessa.
Pikaraitiotie ei minun mielestäni pysty ratkaisemaan liikenneongelmia, se minusta ei mahdu olemassaoleviin katuihin eikä poista bussilikennettä eikä varsinkaan yksityisautoilua. Jatkuvat siltatyöt ja tien avaamiset estävät liikennettä, loputkit autot kaikkoavat keskustasta. Kuva on Helsingin Mannerheimintieltä, missä on kolmet raiotiotiekiskot ja autolla ajaminen hankalaa.
Mitä autoja varten rakennetaan Toriparkki?
Luuloni on, että parkkipaikat, ne harvat ja loputkin poistetaan katujen varsilta, se taas vaikuttaa pikkukauppojen myyntiin ja kannattavuuteen, eli voin ilmoittaa, että itse en vie autoani mihinkään parkkihalliin keskustassa, mielummin olen menemättä keskustaan. Tähän on tullut lisävalaistusta, eli suunnitelmissa on vähentää tai lopettaa kadunvarsipysäköinti.
Toisaalta ihmetyttää kaikenlainen asioiden pyörittely ja vaikeuttaminen, Suomessa mennään alaspäin, joten nyt kannattaisi kaikkien miettiä, miten saadaan lisää verotuloja ja karsittua menoja. Pian tavallisilla ihmisillä ei ole edes varaa autoon, eikä ruokaostoksiin, kun valtion velan ja kuntien velan maksut oikeasti alkavat. Valtuusto käsittelee uudestaan ja uudestaan asiaa ja kaavaa.
23.9.2014
Minusta demokratiaan kuuluu enemmistövalta. Koska toriparkki on hyväksytty, ja valitukset hylätty, niin Toriparkki pitää rakentaa. Kohta parkkia ei enää tarvita, kun ei ole kauppojakaan. Minusta pitää mennä eteenpäin ei jumittaa asioita. Itse kyllä vastustan parkkihalleja, enkä aio viedä autoani parkkiin.
17.11.2014
Yhden äänen enemmistöllä Toriparkin kaava etenee jatkoon. Onnea enemmistölle, sen mukaan mennään. Itse kannatan yksityisen hankkeen yksityistä rahoitusta, enkä vie autoa en Toriparkkiin, enkä Louheen enkä Puutoriin parkkiin. Keskustan kaupoissa voin käydä.
11.2.2015
Kyltit ovat ilmestyneet torille
***
Toriparkista olen blogannut aiemmin NÄIN.
Torikauppa ollut NÄIN hiljaista marraskuussa 2014
tiistai 24. huhtikuuta 2012
Turun toriparkki ja keskustan liikenne
Turkuun rakennetaan Tori-parkkia ja olen ihmetellyt, että miksi? Tämä on kirjoitettu 2012.
Ei siksi, etteikö parkkipaikoista keskustassa olevan ehkä puutetta, MUTTA keskustassa autoilu on nykyisin sangen hankalaa, koska
| Punaisissa kohdissa ajo henkilöautoilta pääosin kielletty, Turun kiinteistölaitoksen opaskartta pohjana |
*Linnankatu on laitettu toisesta päästä kiinni
*Eerikinkatu on henkilautoilta suljettu, kuten Aurakatukin TORIN kohdalle, minusta läpi ajo on sallittu vain Kauppiaskadulla
*Yliopistonkatu on muutaman korttelin matkalla kävelykatuna
JA
Osa poliitikoista ajaa keskustaan enemmän pyörä- ja kävelyteitä, eli
Miten sinne ajettaisiin?
En tarkastele argumentteja, että rakenteet vaurioituisivat mutta nyt keskustassa on seuraavat parkkihallit (tietääkseni) Eskelin parkkitalo, Stockmanin parkkitalo, Julian parkkitalo ja Louhi, josta pääsee torin viereen tai Hansan viereen. Lisäksi talojen pihoilla on paikkoja, ainakin Wiklundin sisäpihalla, Puutorilla on myös parkkihalli.
Lisäksi keskustassa on paljon hotelleja ja ravintoloita, ja matkailijat tulevat lentokoneella tai laivalla, harvemmin omalla autolla.
--
Lopuksi kaksi eri näkemystä:
"Turun Toriparkkihanke tähtää keskustan viihtyisyyden lisäämiseen. Tavoitteena on rakentaa maanalainen parkkihalli, josta on helpot kulkuyhteydet suoraan torille ja ympäröiviin liiketiloihin ja rakennuksiin. Toriparkki palvelee keskustassa asuvia, työskenteleviä ja asioivia ihmisiä". Turun Toriparkki oy:n webbisivuilta, lainaus
ja toisenlainen näkemys
"Kaavoitusta ja suunnittelua on jatkettu parikymmentä vuotta, ja aina hanke on kaatunut – viimeksi korkeimman hallinto-oikeuden katsottua sen laittomaksi. Turun Toriparkki Oy ja kaupungin virkamiehet viivyttävät tahallaan Turun keskustan kehittämistä huonolla valmistelulla ja epärealististen päähänpinttymien suunnittelulla. Näin pilataan paitsi turkulaisten elinympäristöä, myös kaupungin yrittäjien tulevaisuutta.Turun toriparkin kaavoitus tulisi keskeyttää ja tehdä sen sijaan kokonaisvaltainen selvitys Turun keskus-tan liikenteestä ja parkkihallin vaihtoehdoista, jotka nyt on jätetty tutkimatta. Vasta tämän jälkeen eri rat-kaisuja voidaan tasapuolisesti vertailla keskenään".
Tämän löysin Turun vihreät nuoret ja opiskelijat ry:n sivuilta, ja muutama nimi alla, joita en tähän laita ja maininta, että oli ollut mielipidekirjoitus, joka on julkaistu Turun Sanomissa 28.3.2012, tämä siis lainaus, joka sallitaneen.
Lopuksi Hesarin uutisesta lainaus, eli monimutkaiseksi menee.
Turun kauppatorin alle suunniteltu pysäköintiluolahanke hidastuu jälleen. Turun hallinto-oikeuden mukaan toriparkin sisältävä kauppatorin asemakaavamuutos on lainvastainen. Kaavaa laadittaessa ei ole riittävän laajasti selvitetty liikennejärjestelyjen vaikutusta kaupungin ydinkeskustaan ja torin historialliseen luonteeseen.
Tästä en osaa ottaa kantaa, mutta useita vuosia sitten Tuomiokirkon vireinen liikenne lopetettiin, ja se on suhteellisen rauhaisa paikka, Turistibussilla pääsee viereen Hämeenkadulta.
Minusta tilanteen ratkaisemiseksi olisi saatava konsensus miten ydinkeskustaa kehitetään.
Turun Sanomat muuttivat pois Artukaisiin, näin muistelen, ja Forumin kauppatilat ovat ajoittain tyhjiä, eli jotain varmasti kannattaisi tehdä. Vaihtoehdot ovat riittävästi parkkipaikkoja ja autolla ajo sallitaan, tai autoilu kielletään ja ei parkkihalleja. Parkkihallia ei tietenkään sinne, missä siitä voi olla haittaa. Aikaa montaa taloa joudutaan paaluttamaan joen vieressä, eli savessa ollaan.
***
19.6.2012
Eilen valtuusto hyväksyi kaavan äänin 34-33, ja hyväksyi esisopimuksen Turun Toriparkki oy:n välille, ja Meidän Turku valittaa kaavasta.
En lähde barrikaadeille asiasta, mutta ongelmia minusta voi tulla. Parkkipaikkoja tulee 700, eli ehkä kahteen kerrokseen autoja, entäpä, jos torin viereiset talot joudutaan paaluttamaan uudestaan, kuka maksaa? Toinen ongelma on siinä, mikä tulee jo ilmi edeltä eli miten sinne ajetaan, koska Turun keskusta ei ole kovinkaan automyönteinen paikka.
Päivisin torilla on "tori", eli myydään kalaa, vihanneksia, on Hese-kipsa, pari grilliä, ratikkajäätelökipsa ja jotain muuta ja ilmeisesti myyjien pakettiautot seisovat torilla, jos parkkialue torin alle tehdään, minimi on, että kaikki autot torilaatan päältä lähtevät pois ilman mitään mutinoita, minusta tori ei päivisin ole edustava, enkä osta sieltä mitään. Lapsena torin viereen sai parkkeerata, ja kävimme siellä ostoksilla vähintään lauantaisin, ja myös puutorilla Aninkaisten mäen päällä oli torimyyntiä, nyt se on autio tästä toiminnasta.
20.6.2012
Turun valtuutoon valitaan syksyllä 67 uutta valtuutettua lokakuun kunnallisvaaleissa. Vastustajat ehkä aikovat 17 valtuututetun voimin tuoda asian uudestaan esille, eli Turussa asiat kyllä käsitellään perusteellisesti, ei voi muuta sanoa.
6.4.13
Hallinto-oikeus hylkäsi valitukset, ellei KHO aseta toimepidekieltoa louhinta alkaa, ja sitten syntyy toriparkki.
Autojen sisäänajoaukko näytti olevan kauppiaskadun ja Yliopistonkadun kulma, joten Tuomiokirkkosillalla ja Aninkaistenkadulla liikenne vilkastuu, ja on jo vilkasta nytkin.
Itse en vastusta enkä kannata. Ihmettelen vaan, miksi Turussa autoilu on tehty niin ylettömän vaikeaksi.
25.6.2014
Myös KHO hylkäsi kaikki valitukset, eli päättäjistä ei ollut kukaan esteellinen.
Jos (huomaa JOS) Torin yläpuoli saadaan kuntoon ja arkeologiset mahdolliset kaivaukset sekä kaikki valtuuston ja lautakuntien päätökset selväksi, Toriparkki on totta 2018 (vasta).
Tilanne Turun keskustan parkkihalleissa 27.6.2014 oli TÄLLAINEN.
24.9.2014
Taas on virinnyt uusia aloitteita, että Toriparkkia pohdittaisiin uudestaan. Minusta demokratian mukaan mennään, eli rakentakaa se parkki, vaikka itse en sitä kannatakaan.
11.2.2015 yllä olevat toriunelmia? -kyltit ovat ilmestyneet torille
21.6.2018 Rahoitus on ilmeisesti löytynyt, ja Torin päällä tehdään töitä, jotka kaiketi täytyy tehdä ennen kuin yksityinen toimija kaivaa onkalon. Itse olen siirtynyt pyörän käyttöön keskustassa.
12.9.2018 Edelleen vääntö jatkuu Vihreät esittävät, että Auransilta ja Tuomiokirkkosilta suljetaan kaavassa autoilulta. Sehän on täysin älytöntä, sillä silloin Martinmäki ruuhkautuisi täysin. Toriparkkia ei tarvita, mutta sillat tarvitaan.
20.10.2018 Nyt tori näyttää tältä
6.5.2019 Kun monttu syvenee, on alkanut pienet vajoamat torin ympärillä. Asiasta kinataan, on tämä loputon suo.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
















