Aika-ajoin turkulaisiin iskee raitiovaununostalgia. Turussahan oli keltaisia raitiovaunuja, mutta siitä kun ne liikkuivat, on jo yli 40 vuotta.
Raitiovaunuja varten tarvitaan maantiehen kiskot, ja niiden yläpuolelle sähkösysteemi. Rakennustyöt jumittavat liikenteen, kaventavat ajoratoja, ja maksaa maltaita.
Olen asunut Helsingissä, missä raitiovaunut toimivat, mutta niitähän ei purettu välillä pois. Helsingissä on myös metro ja linja-autoja, lisäksi paikallisjunat liikennöivät.
Myös Prahassa, Göteborgissa ja Tukholmassa on raitiovaunuja. Tukholmassa pääjoukkoliikenneväline on kuitenkin metro.
Viimeksi turkulaisten halukkuus rakentaa raitiovaunulinja nousi puheeksi, kun Minna Arve voitti vaalin Turun kaupunginjohtajan pestistä, tai siitä, minkä vuoksi valtaosa vihreät oli Arven takana valtuustossa (vaali oli suljettu lippuäänestys Arve voitti Virtasen 34 - 33, kannattaako Arve raitiovaunuja, toivottavasti ei).
Turun liikenneratkaisun pitää olla minusta linja-autot, mahdollisesti sähköbussit. Tekniikka toivottavasti kehittyy, jolloin sähköbussi ei tarvitse johtoja, vaan virta tulee akuista, joita ladataan.
Kustannukset?
Raitiokiskojen laittaminen katuun tuntuu kalliilta ja hankalalta. Tampereella asiaa on pohdittu TÄÄLLÄ, ja siellä lukee, että
- Raitiotieinfran kokonaiskustannus on noin 283 miljoonaa euroa Hiedanrannan kautta kulkevalla, lyhyimmällä reitillä.
-Yleissuunnitelmassa olevan 1,3 kilometriä pidemmän reitin kustannusarvio olisi 297 miljoonaa euroa.
- Raitiotien infrastruktuurin ja varikon rakentamisen kokonaiskustannus osan 1 eli Hervanta - keskusta - Tays -osuudelta on 238,8 miljoonaa euroa.
Osan 2 eli Keskusta - Hiedanranta - Lentävänniemi -osuuden tarkennettu kustannusarvio on 44,1 miljoonaa euroa.
Turku on rakentanut paljon, mutta liikaa veronmaksajien rahoin. Teatterin peruskorjaus maksoi lopulta 45 miljonaa euroa, eli 20 miljoonaa yli budjetin. Minusta teatteri ei tuota kyllä mitään, vaan kaupunki lapioi rahaa teatterin alijäämään. Minusta turkulaisille pitäisi myydä lippuja halvemmalla, turkulaisten veroeuroista kustannuksiakin maksetaan. Lisäksi rakennetaan palloiluhallia, ja paljon muuta on toivelistalla. Kouluinvestoinnit Syvälahteen ja Ylä-Maariaan ovat käynnissä, koska lapsissa on tulevaisuus, ne investoinnit ovat hyviä. Lisäksi tarvitaan Hirvensaloon toinen ja ehkä kolmas silta, sekä Satavaan taas alakoulu, kun asutusta tulee suunnitelmien mukaan enemmän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Roskapostin vuoksi kommenttien valvonta on päällä.
Kiitos kuitenkin, että kommentoit :)