Symbolilaskinten nollaus on Iltalehden artikkelin mukaan aiheuttanut Arkadian yhteislukion opiskelijoille ongelmia matematiikan ylioppilaskirjoituksissa.
Symbolilaskin on yläkuvassa. Se on laskin, joka laskee matemaattisia toimintoja esimerkiksi neliöjuurilla voi laskea, murtoluvuilla, lisäksi voi integroida ja derivoida ja siitä saa raja-arvot. Siis kaikki mikä vuonna 1981 piti osata ilman, kun itse yo-kirjoitin laajan matematiikan keväällä, sain arvosanan m, ja syksyllä, sain arvosanan l maksimipistein 60/60.
Symbolilaskimet olivat sallittu yo-kirjoituksissa ensimmäisen kerran keväällä 2012, jolloin tiedossani on samanlainen tapaus kuin yllä, joka luultavasti aiheutti kokelaalle arvosanan e:n halutun l:n sijasta. Laskin ei toiminut lukkotilassa halutulla tavalla, eikä se ollut "lukituksen" jälkeen aiemmin toiminut kuvatulla tavalla. Laskimet otettiin käyttöön kesken lukion, eikä käyttöä opetettu.
Niin tai näin. Ilmoitin asiasta YTL:ään loppukeväällä 2012 tulosten tultua kaikille matematiikan ja fysiikan ryhmän silloisille "vastuuhenkilöille", laitoin tukun parannettavia asioita sekä matematiikan että fysiikan kokeista.
Reklamoin ensiksikin siitä, että keväällä 2012 kirjoittaneille ilmoitettiin laskinasia vasta vuonna 2011 eikä 2009 jolloin he aloittivat lukionsa. Kokelaat joutuivat ostamaan kolme laskinta, ensin funktiolaskimen ja graafisen laskimen ja sitten vielä graafisen laskimen. Minusta lukittaminen ei voi olla oikeudenmukaista tilanteessa, että sallittu toiminta estyy. Laskimen käyttö minusta pitää yksinkertaisesti kieltää ja sallia vain funktiolaskin.
Olen tämänkin jälkeen YTL:n suuntaan ehdottanut että symbolilaskimesta ja graafisesta laskimesta (alempi kuva) pitää luopua ja palata matematiikan juurille.
Sähköisessä yo-kirjoituksessa tarvittavat taulukot saadaan ohjemoitua koeympäristöön, samoin kuin tarvittava laskinkin, ei tarvita mitään erillisiä symbolilaskimia eikä nollauksia.
***
Tässä poimintoja, jotka olen lähettänyt kokeiden kehittämisestä keväällä ja kesällä 2012 YTL:ään
Koska tämä on minun kirjoittamani, voin sen julkaista.
Tämä on siis minun mielipiteeni, mutta nykyisin gaussittamista ollaan tarkennettu.
1. Matematiikka
laaja (pitkä) oppimäärä
Pakollisia kursseja 10, lukiossa voi
lukea noin 15-16 kurssia
*Uusien
laskimien käyttöönotto tekee opiskelijoista epätasa-arvoisia ja se suosii
varakkaiden vanhempien lapsia, sillä he voivat panostaa laskimen ostamiseen ja
käytön opetteluun
*Koska
lukioissa "nollataan" laskimet ennen yo-koetta, laskin ei toimi
toivotulla tavoilla koetilanteessa, kokelas joutuu kylmiltään ottamaan laskimen
haltuun. Onko varma, että joka lukiossa on menetelty näin, että muistit on
nollattu ja laskin lukittu. Esimerkiksi perusasetus deg on ollutkin
koetilanteessa asennossa rad, siis (360 = 2pii), kokeen jälkeen opettajan täytyy
avata sitten laskin. Minusta olisi parempi kieltää graafiset laskimet, kuvaajat
pystyy hahmottelemaan hyvin ruutupaperille. Se on täysin kurssien sisältöä ja
opetusta.
*Uusia
laskimia ei saa käyttää yliopiston matematiikan (fysiikan) opinnoissa tai siis
ei kokeissa, miksi siis ylioppilaskirjoituksissa.
*Kevään
2012 ylioppilaskirjoituksissa oli tehtäviä lähes suoraan erään kirjasarjan
tehtävistä, tämä ei voi olla oikein. Vaikka kyse voi olla sattumasta (tehty
samanlaisia tehtäviä) tämä asettaa kokelaat eriarvoiseen ja epäreiluun
tilanteeseen.
*Liikaa
valinnanvaraa. Minusta olisi parempi tehdä pakollisista kursseista pakollisia
tehtäviä, joille ei olisi vaihtoehtoa, esim. 8 tehtävää pakollista ja viisi
muuta tehtävää valinnaiskursseista, joista 2 pitäisi tehdä, 2 jokeria, joista
toisen voisi tehdä. Matematiikka perustuu lukiossa tiettyihin perusasioihin,
näihin pitää panostaa ja näitä kysyä. Geometrian osuus jokereissa saattaa olla
liian korostunut oppisisältöihin nähden.
*Matematiikan
osaaminen pohjautuu lähes sataprosenttisesti kynään ja paperiin ja opettaminen
liitutauluun, joten funktiolaskin ja taulukkokirja ovat riittävät apuvälineet
harpin ja geokolmion lisäksi.
*Laskimen
muuttumisesta informoitiin opiskelijoille nyt kirjoittaneille abeille vasta
lukion alettua, eli he joutuivat ostamaan graafisen laskimen lisäksi vielä
symbolilaskimen, joka sitten nollattiin kokeeseen. Mitään
erityistä opetusta kurssien muodossa tuskin kaikilla oli mahdollista saada
ja se aiheutti ikäviä yllätyksiä.
2. Matematiikka
yleinen oppimäärä
Pakollisia
kursseja 6,
tarjolla noin 10 kurssia
*Kokeessa
liikaa valinnanvaraa, pakollisista kursseista pakollisia kysymyksiä ja
laskimeksi vain funktiolaskin käyttöön, opiskelijoilla on
turha hankituttaa kalliita laskimia, joita lukion jälkeen eivät tarvitse.
Matematiikassa
minusta laajan ja yleisen välillä on liian suuri aukko, minusta se ei ole
oikeudenmukainen. Minusta tämä aukko on suurempi kuin kielissä
3.
Reaalikokeet (ainereaalit)
*
Kokeet ovat minusta gaussittamisen vuoksi epätasa-arvoisia, luultavasti
terveystiedossa on paljon helpompi menestyä kuin fysiikassa tai kemiassa.
Fysiikassa
on vain yksi pakollinen kurssi, kuten terveystiedossakin, mutta fysiikassa
pitää suorittaa noin 10 kurssia, jos haluaa edes jotenkin menestyä.
Ainereaalien
kirjoittaminen voi johtaa lukion venymiseen, tai kakkosvuonna kirjoittamiseen,
joka sotkee sekä toisen vuoden että kolmannen vuoden koeviikkoja/opiskeluja.
Uskonto,
maantieto ja psykologia ovat kurssitarjonnaltaan vähäisiä.
Parempi
olisi jakaa ainereaalit perheisiin
aine1: luma
fysiikka-kemia,
aine2:
uskonto, psykologia, elämänkatsomustieto ja filosofia
aine3:
biologia, terveystieto ja maantieto,
aine4:
yhteiskuntaoppi-historia.
Eli
vain neljä reaalia ja joko yksi tai kaksi koepäivää.
4.
Pitkät kielet
Kokeet
ovat tehty liian vaikeiksi, eivätkä kaikin osin erottele opiskelijoita, lisäksi
kokeet kärsivät mahdollisesta gaussittamisesta.
Huhujen
mukaan syksyllä 2011 olisi pitänyt päätellä kuuntelussa heitosta
"joulukoristeita eteisessä", että henkilö odottaa joulua/joulu on
tulossa, mutta onhan joulun jälkeenkin joulukoristeita, jollaiin jopa uuden
vuoden jälkeenkin loppiaiseen asti. Tällainen ei erottele keskitason
opiskelijaa huonosta, koska keskitason opiskelija vastaa todennäköisesti
väärin.
A-englannin
kirjoittaminen toteuttaa ehkä ainoana
äidinkielen lisäksi todellisen ikäluokan gaussittamisen.
5.
Suunnitellut uudistukset
Tietokoneen
käytön kokeissa sulkisin pois, koska koulujen ja kotien tilanteet ovat
erilaisia.
Jos
netti olisi vapaasti käytössä, voi opiskelija tehdä tietovarastot valmiiksi, ja
pyytää tukihenkilöitä olemaan läsnä kokeen aikana.
Jos
netti on suljettu eräänlainen intra, miten taata että se toimii oikein. Omien
kannettavien mukanaoloa en kannata, johtaa siihen, että sinne voi piilottaa
mitä vaan. Sulkisin nämä pois, sillä lukion materiaalihankinnat syövät jo rahaa
yli 1000 euroa tai jopa 2000 euroa, riippuen kurssivalikoimasta ja
hankinnoista.
Tietotekniikan
opetus kouluissa on vapaaehtoista, joten en kannata uudistusta, koska
ylioppilaaksi voi kirjoittaa opiskelija, jolla ei ole ollut yhtään opetusta
tietotekniikassa.
Äidinkielen
opetus on lukioissa hyvää, mutta kaunokirjallisia teoksia lukiolaiset lukevat
vaihtelevasti, jotkut paljon, jotkut eivät ollenkaan. Ehdotetut uudistukset
veisivät koetta taaksepäin, itse jos saisin päättää, jatkaisin nykylinjalla.
6.
Kokeiden tasapuolisuus eri kirjoittajaryhmille.
Miten muuten
taataan eri kielisten tasapuolinen kohtelu kokeissa, en tiedä, mutta
luultavasti kokeita järjestetään
ainakin suomeksi ja ruotsiksi. Onko arvostelu, pisterajat samoja, ovatko kokeet
samoja, pisterajat. Luetaanko kokeita myös ristiin?
7. Kirjoittamisedellytykset ja ”vapautukset”
Nykyisin
kirjoittajia ovat päivälukion opiskelijat (suurin ryhmä), ja aikuislukion
opiskelijat. Aikuislukiossa kirjoittajina lienevät pääsääntöisesti
ammattikoulun kaksoistutkinnon suorittajat sekä päivälukion keskeyttäneet ja
iltalukiossa lukion suorittajat. Minusta ei ole tasapuolista, että kurssimäärä
iltalukiossa on alempi kuin päivälukiossa, monesti viime kädessä on samasta
oppilaasta kyse.
Luultavasti
lukihelpotuksia annetaan epätasaisesti ja liikaa, kaikki eivät hoksaa hakea.
Minusta mitä tasapuolisempi kohtelu sen parempi, eli vapautuksia vain selkeistä
syistä (viittomakieli, heikkonäköisyys
tai pyörätuoli), tämä tieto perustuu lehtitietoihin, eikä ole eksakti,
mutta ilmeisesti on ongelma on todellinen.
Minusta
kompensaatiopykälä on epäoikeudenmukainen sillä se kiertää nähdäkseni
pitkän/laajan oppimäärän suorittamisen, eli voit saada A-englannista i:n tai
peräti i--, jos kompensaatiopisteitä on riittävästi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Roskapostin vuoksi kommenttien valvonta on päällä.
Kiitos kuitenkin, että kommentoit :)