Koulu alkaa, ja monella alkaa myös koko elämän kestävä
kiusaamiskierre, joko kiusaajana tai kiusattuna tai myötäilijänä tai
sivustakatsojana.
Lainaukset Opettajalehdestä 7.8.12 s.13 "Katveessa" -otsikolla
”Väitöskirjatutkija
Laura Kirveen mukaan koulukiusaamisena tunnettu ilmiö alkaa jo ennen kouluikää”.
Minusta se alkaa usein vasta koulussa, koska silloin
kiusatut ja kiusaajat kohtaavat ensi kerran. Jotkut kohtaavat tosin jo päiväkodissa.
Kirveen mukaan ”Uhrin
rooli voi muodostua pysyväksi riippuen siitä, millaisia reaktioita kiusaaminen
saa aikaan ja miten kiusaajaa kannustetaan”.
Kirveen mukaan:”Kiusatun
ja kiusaajan roolit pysyvät usein samoina kouluiästä aikuisuuteen”.
Totta minustakin asenteet ja tilanteet periytyvät.
Voin viisikymppisenä
sanoa, että nuoruusiän kiusaamista ei voi unohtaa, enkä halua olla kiusaajien
kanssa tekemisissä. Minä en ole erityisemmin kärsinyt kiusaamisesta, mutta en
siis halua vapaaehtoisesti olla tekemisissä ilkeiden ihmisten kanssa, niin
ikävää se on.
Opettaja-lehti nostaa asian hienosti esille jo
pääkirjoituksessaan. Tärkeä asia ja hieno teko.
Yhdestä virkkeestä olen kuitenkin jyrkästi eri mieltä. Opettajalehden pääkirjoitus s.3
”Koulussa tapahtuva
kiusaaminen uhkaa koulun sosiaalista perustehtävää. Kun osa opettajien työajasta kuluu kiusaamistapausten selvittelyyn,
se on pois siitä opetuksesta ja kasvatuksesta, joka kuuluisi jokaiselle
lapselle ja nuorelle. Koulu toimii siksi vajaateholla”.
Minusta koulukiusaaminen on koulun ratkaistava, koska se
alkaa koulussa, tapahtuu koulussa, ja oppivelvollisuus on pakko suorittaa. Koulunkäynnin
takia kiusaajat saavat uhreja, ja uhrin on pakko tulla kouluun joka päivä uudestaan
kiusattavaksi, 190 päivää yhdeksän vuoden ajan eli 1710 päivää, lisäksi ei
lohduta tieto, että riippaa pitää kantaa koko elämä. Myös loma-aikoina kiusataan ja viikonloppuisin. Pahalta tuntuu olla myös eristetty, savustettu ja saarrettu.
Kiusaamisen estäminen, reilupeli, ryhmäytyminen ovat minusta
juuri kasvatusta ja mutta voivat jopa olla opetusta, koska
Opetusta on minusta se, että kiusaaminen lopetetaan. Ryhmän pelisääntöjä opetetaan ja opetetaan, että niistä pidetään kiinni.
Opetetaan tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa,
Opetetaan hyväksymään erilaisuus ja sietämään erilaista ihmistä, joka toimii ryhmän pelisääntöjen mukaan.
***
Yläkuvan hengessä tarvitsemme kouluun koulumestareita, jotka saavat reilun pelin toimimaan, eikä varpusparvia, jotka lähtevät pakoon kun ensimmäiset kiusaamisen sivallukset suomitaan uhreihin.
Opetusta on minusta se, että kiusaaminen lopetetaan. Ryhmän pelisääntöjä opetetaan ja opetetaan, että niistä pidetään kiinni.
Opetetaan tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa,
Opetetaan hyväksymään erilaisuus ja sietämään erilaista ihmistä, joka toimii ryhmän pelisääntöjen mukaan.
***
Yläkuvan hengessä tarvitsemme kouluun koulumestareita, jotka saavat reilun pelin toimimaan, eikä varpusparvia, jotka lähtevät pakoon kun ensimmäiset kiusaamisen sivallukset suomitaan uhreihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Roskapostin vuoksi kommenttien valvonta on päällä.
Kiitos kuitenkin, että kommentoit :)