tiistai 24. huhtikuuta 2012

Turun toriparkki ja keskustan liikenne

Turkuun harkitaan Tori-parkkia ja olen ihmetellyt, että miksi?


Ei siksi, etteikö parkkipaikoista keskustassa olevan ehkä puutetta, MUTTA keskustassa autoilu on nykyisin sangen hankalaa, koska
Punaisissa kohdissa ajo henkilöautoilta pääosin kielletty, Turun kiinteistölaitoksen opaskartta pohjana

*Linnankatu on laitettu toisesta päästä kiinni

*Eerikinkatu on henkilautoilta suljettu, kuten Aurakatukin TORIN kohdalle, minusta läpi ajo on sallittu vain Kauppiaskadulla

*Yliopistonkatu on muutaman korttelin matkalla kävelykatuna

JA

Osa poliitikoista ajaa keskustaan enemmän pyörä- ja kävelyteitä, eli

Miten sinne ajettaisiin?

En tarkastele argumentteja, että rakenteet vaurioituisivat mutta nyt keskustassa on seuraavat parkkihallit (tietääkseni) Eskelin parkkitalo, Stockmanin parkkitalo, Julian parkkitalo ja Louhi, josta pääsee torin viereen tai Hansan viereen. Lisäksi talojen pihoilla on paikkoja, ainakin Wiklundin sisäpihalla, Puutorilla on myös parkkihalli.

Lisäksi keskustassa on paljon hotelleja ja ravintoloja, ja matkailijat tulevat lentokoneella tai laivalla, harvemmin omalla autolla.
--
Lopuksi kaksi eri näkemystä:
"Turun Toriparkkihanke tähtää keskustan viihtyisyyden lisäämiseen. Tavoitteena on rakentaa maanalainen parkkihalli, josta on helpot kulkuyhteydet suoraan torille ja ympäröiviin liiketiloihin ja rakennuksiin. Toriparkki palvelee keskustassa asuvia, työskenteleviä ja asioivia ihmisiä". Turun Toriparkki oy:n webbisivuilta, lainaus

ja toisenlainen näkemys

"Kaavoitusta ja suunnittelua on jatkettu parikymmentä vuotta, ja aina hanke on kaatunut – viimeksi korkeimman hallinto-oikeuden katsottua sen laittomaksi. Turun Toriparkki Oy ja kaupungin virkamiehet viivyttävät tahallaan Turun keskustan kehittämistä huonolla valmistelulla ja epärealististen päähänpinttymien suunnittelulla. Näin pilataan paitsi turkulaisten elinympäristöä, myös kaupungin yrittäjien tulevaisuutta.Turun toriparkin kaavoitus tulisi keskeyttää ja tehdä sen sijaan kokonaisvaltainen selvitys Turun keskus-tan liikenteestä ja parkkihallin vaihtoehdoista, jotka nyt on jätetty tutkimatta. Vasta tämän jälkeen eri rat-kaisuja voidaan tasapuolisesti vertailla keskenään".
Tämän löysin Turun vihreät nuoret ja opiskelijat ry:n sivuilta, ja muutama nimi alla, joita en tähän laita ja maininta, että oli ollut mielipidekirjoitus, joka on julkaistu Turun Sanomissa 28.3.2012, tämä siis lainaus, joka sallitaneen.

Lopuksi Hesarin uutisesta lainaus, eli monimutkaiseksi menee.
Turun kauppatorin alle suunniteltu pysäköintiluolahanke hidastuu jälleen. Turun hallinto-oikeuden mukaan toriparkin sisältävä kauppatorin asemakaavamuutos on lainvastainen. Kaavaa laadittaessa ei ole riittävän laajasti selvitetty liikennejärjestelyjen vaikutusta kaupungin ydinkeskustaan ja torin historialliseen luonteeseen.

Tästä en osaa ottaa kantaa, mutta useita vuosia sitten Tuomiokirkon vireinen liikenne lopetettiin, ja se on suhteellisen rauhaisa paikka, Turistibussilla pääsee viereen Hämeenkadulta.

Minusta tilanteen ratkaisemiseksi olisi saatava konsesus miten ydinkeskustaa kehitetään.

Turun Sanomat muuttivat pois Artukaisiin, näin muistelen, ja Forumin kauppatilat ovat ajoittain tyhjiä, eli jotain varmasti kannattaisi tehdä. Vaihtoehdot ovat riittävästi parkkipaikkoja ja autolla ajo sallitaan, tai autoilu kielletään ja ei parkkihalleja. Parkkihallia ei tietenkään sinne, missä siitä voi olla haittaa. Aikaa montaa taloa joudutaan paaluttamaan joen vieressä, eli savessa ollaan.
***
19.6.2012
Eilen valtuusto hyväksyi kaavan äänin 34-33, ja hyväksyi esisopimuksen Turun Toriparkki oy:n välille, ja Meidän Turku valittaa kaavasta.
En lähde barrikaadeille asiasta, mutta ongelmia minusta voi tulla. Parkkipaikkoja tulee 700, eli ehkä kahteen kerrokseen autoja, entäpä, jos torin viereiset talot joudutaan paaluttamaan uudestaan, kuka maksaa? Toinen ongelma on siinä, mikä tulee jo ilmi edeltä eli miten sinne ajetaan, koska Turun keskusta ei ole kovinkaan automyönteinen paikka.

Päivisin torilla on "tori", eli myydään kalaa, vihanneksia, on Hese-kipsa, pari grilliä, ratikkajäätelökipsa ja jotain muuta ja ilmeisesti myyjien pakettiautot seisovat torilla, jos parkkialue torin alle tehdään, minimi on, että kaikki autot torilaatan päältä lähtevät pois ilman mitään mutinoita, minusta tori ei päivisin ole edustava, enkä osta sieltä mitään. Lapsena torin viereen sai parkkeerata, ja kävimme siellä ostoksilla vähintään lauantaisin, ja myös puutorilla Aninkaisten mäen päällä oli torimyyntiä, nyt se on autio tästä toiminnasta.

20.6.2012
Turun valtuutoon valitaan syksyllä 67 uutta valtuutettua lokakuun kunnallisvaaleissa. Vastustajat ehkä aikovat 17 valtuututetun voimin tuoda asian uudestaan esille, eli Turussa asiat kyllä käsitellään perusteellisesti, ei voi muuta sanoa.

6.4.13
Hallinto-oikeus hylkäsi valitukset, ellei KHO aseta toimepidekieltoa louhinta alkaa, ja sitten syntyy toriparkki.
Autojen sisäänajoaukko näytti olevan kauppiaskadun ja Yliopistonkadun kulma, joten Tuomiokirkkosillalla ja Aninkaistenkadulla liikenne vilkastuu, ja on jo vilkasta nytkin.
Itse en vastusta enkä kannata. Ihmettelen vaan, miksi Turussa autoilu on tehty niin ylettömän vaikeaksi.

25.6.2014
Myös KHO hylkäsi kaikki valitukset, eli päättäjistä ei ollut kukaan esteellinen.

Jos (huomaa JOS) Torin yläpuoli saadaan kuntoon ja arkeologiset mahdolliset kaivaukset sekä kaikki valtuuston ja lautakuntien päätökset selväksi, Toriparkki on totta 2018 (vasta).

Tilanne Turun keskustan parkkihalleissa 27.6.2014 oli TÄLLAINEN.

24.9.2014 
Taas on virinnyt uusia aloitteita, että Toriparkkia pohdittaisiin uudestaan. Minusta demokratian mukaan mennään, eli rakentakaa se parkki, vaikka itse en sitä kannatakaan.

11.2.2015 yllä levat toriunelmat kyltit ovat ilmestyneet torille

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Roskapostin vuoksi kommenttien valvonta on päällä.
Kiitos kuitenkin, että kommentoit :)