sunnuntai 5. tammikuuta 2020

Turun Telakkaranta rakentuu Aurajoen suistoon



Telakkaranta on Aurajoen rannalla paikka, missä oli ensin Crichton-Vulcanin  telakka ja sittemmin Wärtsilän Turun telakka ja korjaustelakka. Wärtsilän telakkatoiminta muutti asteettain Pernon telakalle, ja Aurajoen suun alueesta on muotoutunut hieno paikka asua.

Yläkuva on kesältä 2016, sittemmin on taloja valmistunut molemmin puolin.

Tässä on näkymä 2019 syksyltä

Alkuvuosi 2020 näyttää  tältä yläjuoksulta päin

Kerrostaloja

Takana olevaan kallioon on louhittu tunneli

Suistoon rakennetaan vielä


Joen suulle on rakennettu ja rakennetaan, tämä toukokuulta 2019, ja otettu Korppolaismäen huipulta

Rannnalle on rakennettu jo aiemmin, ja kerrostalot ovat valmiina

Toinen kuva



Aurajoen ranta on hienointa Turkua, vastapäätä voi nähdä


Suomen Joutsenen

Museolaiva Boren, jossa on hostelli ja tietenkin myös Turun linnan.

perjantai 3. tammikuuta 2020

Kakolan Funikulaari on yksi Turun taideteoksista



Kakolan Funikulaari on suuri vaunuhissi, joka vie ihmisiä Turun Linnankadulta Kakolanmäkeen, jonne pääsee myös portaita ja tietä pitkin.


Hissi on umpinainen, siihen mahtuu kymmeniä ihmisiä ja se kulkee kiskoilla.


Hississä ei ole erillistä kuljettajaa, vaan pääteasemalla ovet aukeavat.

Ulkoa näkyy Kakolan vankila, jota ympäröi muurit.

Kakolassa on turistikierroksia (ainakin vielä). Tarkoitus on tehdä asuntoja, ja ravintoloita.


Itse en ole ollut Kakolassa sisällä, mutta olen katsonut hienoja maisemia. Piippu lienee vedenpuhdistamin piippu. Tämä maisema on Patterinhakaan päin.

Toiselle puolen näkymät ovat näin hienot. Tuo piippu on Turku Energian fibonazzi-piippu


Funikulaarin on suunnitellut Pekka Vapaavuori, hinta oli alle 6 miljoonaa euroa, ja kuuluu alueen kehittämiseen. Käyttöönotto on takkuilut, mutta toimii nyt.

Turun kaupungin sivujen mukaan
"Radan pituus on 130 metriä ja korkeuseroa ala- ja yläaseman välillä on 30 metriä. Matka-aika yhteen suuntaan on noin yksi minuutti. Kyytiin pääsee molemmilta asemilta.

Funikulaarilla matkustaminen on maksutonta. Funikulaari on avoinna arkisin 04.30–01.00 sekä viikonloppuisin 5.00–24.00
 "

Siellä on ihan turvallista, ja on hälytysnappi, ja puhelimen kentät ovat tallessa.

Tässä vielä muutama vuosi sitten ottamiani kuvia Kakolanmäeltä hieman toisesta kohtaa.



Kakolan alue on yhdellä Turun kukkuloista.


Vankilatoiminta, joka alkoi 1800-luvulla, on päättynyt ja siirtynyt Saramäkeen.

Vankila-alueella on olult Keskusvankila, Lääninvankila ja vankimielisairaala.

Vankiloiden uuskäyttöä on mietitty, ja turistikierroksia entisessä vankilassa on tehty.

Alue on iso kallioalue, josta on hyvät näkymät, jota puut jonkin verran peittävät


Vankilasta lienee ollut vaikea karata, sillä kallioseinät ovat jyrkät ja tässäkin on iso ja syvä lammikko aidan alla


Joka sekin on nyt hieman peitossa


Lopuksi vain näkymiä alueelta ja


kalliolta


eri suuntiin.



Kakolan kallion sisällä toimii minusta nykyisin jäteveden puhdistamo.

maanantai 2. joulukuuta 2019

Tanska on mukava maa, pian Kööpenhaminaan lentää Huuhkajat




Tanskaan on Suomesta helppo matkustaa.

Lentoaika on alle kaksi tuntia.

Helsinki-Vantaan kentältä Kastrupiin Kööpenhaminaan

Nähtävyyksiä esimerkiksi linnoja on paljon
Pieni merenneito -patsas on suosittu katselukohde
Kööpenhamina on meren rannalla

Tanska on demokraattinen monarkia, ja pirteä Pohjoismaa. Siellä on asukkaita 5,7 miljoonaa.  Kööpenhamina on Tanskan pääkaupunki ja sijaitsee maan itäosassa lähellä Ruotsin rajaa ja Malmötä. Tanskan valtio koostuu saarista, mutta eteläraja on Saksan kanssa.


Tässä näkyy Kööpenhaminan Kastrupin lentokenttä ja Ørestad, josta alempana tarinaa.


Ørestadiin pääsee hetkessä junalla Kastrupin lentokentältä ja Ørestadissa on Fieldsin kauppakeskus, isoja hotelleja ja Royal Arena -halli ja yritysten konttoreita.


Rataa löytyy, siinä menee metro ja juna Kööpenhaminan keskustAAN.

Metroon ja junaan käy City Pass, joita voi ostaa lentokentältä.

Pienellä ratavälillä on itseohjaustuva metro


Reittikartasto metrossa on asemilla, ja minulle hieman haastavampi kuin Tukholmassa

Linna


Nämä kalat ovat linnan vallihaudassa.


Tälläisiä leppäkertun näköisiä veijareita oli puistoissa.

lisään tähän kuvia ja tarinaa :)




torstai 21. marraskuuta 2019

Hotell Cabinn




Hotel Cabinn Metro on lähellä Kööpenhaminan lentoasemaa Örestadissa Tanskassa.

Lähellä on Royal Arena, jossa on paljon keikkoja.

Hotellilta Areenalle on runsaan kilometri matkaa


Huoneita on moneen käyttöön. Meillä oli neljä sänkyä.



Aamupala oli varsin runsas.

Keitettyä munia ei ollut vaan pekonimunakasta

Leikkeleitä oli tarjolla



Aula oli avara ja oli mahdollisuus käyttää mäkkejä.



Huoneissa on vessa, käsienpesuallas ja suihku.





Hotellin webbisivut löytyvät ja käsipaperissa on hotellin mainos. Webbisivuilta voi suoraan varata hotellihuoneen, itse varasin Bookingin kautta.

lauantai 2. marraskuuta 2019

Opettajien vuosityöaika käytössä ammatillisessa koulutuksessa


Opettajien vuosityöaika on käytössä pian kaikissa ammatillisissa oppilaitoksissa (ei yksityisissä).

Teknisesti opettajien vuosityöaikasopimus on yksinkertainen.
Työtunnit ovat 1500 tuntia 40 viikossa eli keskimäärin 37,5 tuntia viikossa.
Kesävapaajaksot (1.5 - 30.9)  ovat 8 viikkoa josta yksi osa on vähintään 4 viikkoa. Talvikaudella  (1.10 - 30.4) vapaata on 4 viikkoa.
Kaikki työ on yhtä arvokasta, tunti on 60 minuuttia.
Opettajalla on 1500 tuntia työaikaa, josta uusilla opettajilla on vähintään 75% sidottua eli aikaan ja/tai paikkaan sidottua, kuten opetusta tai näyttöjen vastaanottoa. Sitomaton työaika on esimerkiksi tuntien valmistelua tai yhteisten aineiden opettajalla kokeiden korjausta. Opettaja saa päättää, missä tekee sitomattoman työn ja samoin paikan. Myös sitomattomalla työajalla on joku "takaraja", eli kaiken työ täytyy valmistua. Sitomaton työ on "sidotun"valmistelua, tai työnantajan muuten määräämää työtä.
Opettajan  pitää seurata työaikaansa.

Etuja:
☆ lauantaiset vesopäivät poistuivat
☆ virkaopettajien palkka nousi
☆ vapaajaksot eivät ole välttämättä oppilaitoksen loma-aikoina

Haittoja
♧ työaikaa pitää päivittäin seurata
♧ ruokatunti ei ole työaikaa
♧ tuntiopettajilla ei ole 1500 tuntia vaan 800 - 1500 tuntia.
♧ töitä voi olla kesälläkin
♧ iltatunneista ei makseta lisää ennen klo 22 tai kun ensimmäisestä sidotusta tehtävästä on 8 tuntia.

Siirtymäsäännökset.
Opettajat jotka ovat opettaneet yhteisiä aineita  on uudessa järjestelmässä 30% sitomatonta tai enemmän
E-osion opettaja on voinut pitää palkkatasonsa. Vapaajaksoja heillä on 10 viikkoa ja sitomaton % on vähintään 17.

Opettajan tuntimäärä voi nousta työnantajan määräyksellä  1700 tuntiin. Yli 1700 tunnin määrästä maksetaan 50%:n korotus, ja työn teettämiseen tarvitaan lisäksi opettajan suostumus.