Deekoon dilemmat sisältää minua kiinnostavia havaintoja maailmasta. Yhteystieto deekoo331 (at) gmail (piste) com Kuvat on itse skannattuja tai otettu digikamerallani. (joskus myös tv-lähetyksestä)
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Vetämättömät. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Vetämättömät. Näytä kaikki tekstit
lauantai 17. elokuuta 2013
Vetämättömät, jälkiarvostelu
Vetämättömät oli Emma-teatterissa esitetty hupailu lännen henkeen. Lupasin kirjoittaa 17.8 oman näkemykseni näytelmästä. Näytännöt on pidetty, tällä arvostelulla ei ole enää merkitystä, luulen, että kesäteatterin ystävät ovat nauttineet reippaista esityksistä ja nauraneet vitseille. Vetämättömät täyttää kaikki hyvä kesäteatterin tarpeet: riittävän tuttu aihe, kliseitä, helppoja vitsejä, osa kaksmielisiä. Loistava kesähubailu?
Emmateatteri on Muumimaailman teatteri, jonne mahtuu useita satoja katsojia, laskin että Emmateatterissa on 831 paikkaa. Lipun hinnat olivat kesällä 29 euroa (erityisryhmät) ja aikuiset 31 euroa. Elokuvalippu on huomattavasti halvempi. Korkeaa hintaa voisi perustella, jos kyse olisi uniikkinäytöksestä, mutta näytöksiä on ennakon lisäksi 43. Laitosteatteritkin maksavat, joten kitinä ehkä on turhaa. Itse sain liput Turun Sanomien kestotilaajaetuna, ilmaiseksi siis tai ne tarvitsi jonottaa, jonoon mentiin 1,5 tuntia ennen avaamista arkiaamuna klo 6.30. Pienellä kertolaskulla -esimerkiksi 800 kertaa 30 = 24 000 euroa- saadaan käsitys bruttotuloista näytöstä kohti, jos liput saadaan myytyä. Kannatan teatteria, joka rahoittaa itse itsensä.
Lienen kyyninen, mutta minua ei naurattanut Vetämättömissä kuin kerran, ja se oli kun sheriffin viikset vahingossa irtosivat, ja se näyttelijöitäkin huvitti, mutta viiksien vetämättömyys oli ilmeisesti vahinko. Cancan-äänitehosteetkin olivat minusta hyvät, ja noin kahden tunnin esityksessä se on varsin vähän. Varsinkin puoliajan jälkeen jatkuvat vihkikaavan sopertelut olivat minulle tervan juontia. Itse en näe mitään nauramista juopuneessa papissa, puhevikaisessa pojassa, pieruhuumorikin oli toteutettu huonosti. Mutta kuten täällä kirjoitin, muut nauroivat, joten esitys oli varmaan sitten hyvä.
Olen ollut pienenä lännen elokuvien suuri ystävä. Elokuvateatterissakin olen katsonut John Fordin ohjaamia sekä John Waynen tähdittämiä filmejä, Fred Zinnemanin Sheriffi on klassikko, Sam Peckinpahin Hurja Joukko on todella hyvä filmi, olen tutustusnut myös Clint Eastwoodin luomaan genreen sekä katsonut myös Sergio Leonen hengentuotteita. Olen selannut risaisiksi Lucky Luke sarjakuvat ja Tex Willer ja Morgan Kane ovat tuttuja "välituntilukemisena". Tiedän kuka on Ingallsin Laura. Pienessä talossa preerialla asuva Laura Ingalls mainitaan näytelmässä kerran, myös tunnusmelodiaa soitettiin hetkinen, kuten myös eräistä muista elokuvista (Pieni talo preerialla oli siis tv-sarja, joka perustuu löyhästi Laura Ingalls-Wilderin kirjoihin).
Vetämättömät oli osuva nimi, koska siitä puuttui veto, huumori, minusta myös tunne, olisin halunnut ainakin kunnon kapakkapianon jotain toimintaa. Esitteessä luvattiin puspus pampam, aika vähän ammuttiin, ja minusta ei taidettu juuri pussatakaan.
Vetämättömien mainoskuvassa on naisen korkokengät ja kannukset. Mksi? Sarina Röhrillä oli nahkasaappaat, mutta kenelläkään ei ollut kannuksia. Esitteessä luvataan myyttisiä lännen hahmoja, minulta ne menivät ohi, siellä oli minusta oli joitain kliseisiä hahmoja (Billy the Kid ja Zeronimo). Sen sijaan "ö'meerikan äk'sentillä vääntänyt" sheriffi oli sangen hauska hahmo, mutta koska sheriffin esittäjällä Karvosella oli monia muita hahmoja tämä jäi pelkäksi kuriosiiteetiksi. Sherifissä oli onnistunut ripaus Bondin J.W Pepperiä.
Odotin ennakkopuffien vuoksi Speden Hirttämättömien tapaista toimintaa, mutta Lammella ei ollut Speden, Simon tai Loirin karismaa, jotenkin Lampi oli liian iso näyttämöllä. Yhtä päämäärätöntä ja juonetonta meno kyllä oli, kuten Speden Hirttämättömissä.
Kritiikki osuu itseltäni harhaan, koska en käy teatterissa enkä kesäteatterissa. Kesäteatterin tarkoitus lienee -Eppujen sanoin - murheen karkoitus. Murhe ehkä sitten karkoittui, puujalkavitsiä veistämällä, mutta minua ei alatyylin heitot, ja vähättelyt tai Varissuon ja nuorison mollaus sytytä kätenvetoineen.
Miksi ohjelmalehtisessä Miska Kaukonen ja Santtu Karvonen ovat pienellä ja Sarina Röhr ja Jussi Lampi isolla? Karvonen ja Kaukonen veivät showta pitkälti eteenpäin, toki Röhr ja Lampi ovat "tuttuja TV:stä".
Käsikirjoitus oli Mikko Koivusalon. Se täytti varmastikin kesäteatterin tarkoituksen? Kirjaan juonta eli päättele itse.
KLO 19 Ohjelma on alkamassa.
Jussi Lampi hokee alussa, ettei kuulu tarinaan, ja hyppii pyssymiehen edessä takaperin, koska selkään ei saa lännessä ampua.
Seuraavaksi äiti (Karvonen) ja lapsia
Vankkureista myydään tulilientä intiaaneille
Saluuna ja piano, mutta piano ei liene oikea, eikä pianoa soiteta
Kultatyttö viety, kaapattu
Soitetaan kitaraa + huuliharppua, minusta ok, mutta jatkuva hoenta, etten kuulu tarinaan alkoi kyllästyttää.
Hevosen nimi on tam-poni (ei naurattanut minua yhtään muut "ymmärsivät" vitsin minua paremmin)
Maria Simberg siepattu, palkinto noin 10 000$ (jäi ihmettyttämään mitä noin tarkoitti, se oli ehkä vitsi)
Kaukosella hahmo Nobody, tästä revitään huumoria kerta toisensa jälkeen (tiedän, että Nobody tarkoittaa ei kukaan, luultavasti muutkin tiesivät).
Ammutaan lyijyä umpisuoleen, vai onko se umpisuoli poistettu (monesti toistuva vitsi, ei naurattanut minua, mutta joku nauroi, eli ilmeisesti vitsi oli hyvä ja toistolla vielä parempi).
Vekke Rämö - myy intiaaneille viinaa, purkaa rakennuksia, ja omaa hyväveliverkostoja, (ei naurata minua, tätä toistettiin myös)
Huijari Nieminen? (Oltaisiin näytetty edes muutama korttitemppu)
Usain Colt lännen nopein mies (tämä oli ok-vitsi, ja minä nauroin, tämä oli hyvin toteutettu)
Tauski mainitaan (miksi?)
Pieruhuumoria, (ei naurata, eikä edes haise, mutta joku vaihtaa silti housuja, ei naurata)
KLO 20 tauko
KLO 20.25 (en katsonut kelloa)
Alkaa interaktiivinen osuus, (olemme muistaakseni intiaaneja)
Yleisö saa huutaa, ja rummuttaa jaloillaan.
Ratsuväki tulee (tai yksi jolla siniset vaatteet)
Vankkuripappi ( lienee Ankkurinappin parodia) tätä pappijuttua pyöritetään miltei koko ajan, (minua ei naurata)
Vekke Rämö yrittää mennä naimisiin Maria Simbergin kanssa, (eikä koskaan onnistu, eikä minua naurata)
Meksikolaiset tulevat puhumaan prostitutos professonals (minua ei naurattanut tämäkään, ihme tosikko!)
Humalainen pappi (tätä väännetään ja väännetään, välillä kaveri oli sammunut, joten Kaukonen oli vapaa muuhun)
Zeronimo (Kaukonen oli Zeronimo) touhuilee
Intiaanit Varissuolle reservaattiin (ei naurattanut eikä mamu-jutut)
Intiaani+rakennusmies ja joku kolmas hemmo ovat Village people ja homma loppuu (melkein nauratti)
Katsojat taputtavat ja pitivät. Tämä on se oikea arviointi. Katsojat päättävät, onko esitys hyvä.
Lavastus: sininen taivas ja pilvet, olivat hyviä, muut olivat viime vuoden Muumit Villissä Lännessä ylijäämiä. Musiikki oli tavanomaista, juonta ei minusta ollut. Hidastuskohta, joita on myös joissain lännenfilmeissä (Hurja joukko) oli suhteellisen hyvin toteutettu, mutta luulen, että valtaosa ei tajunnut viitettä.
*************************
Arvostelu on päättynyt ja kausi on päättynyt, yleensä vuorovuosina on ollut hyvä pätkä, mutta Emmateatteri ei päästä enää Linnateatteria kesäksi Kailoon, siitä täällä.
Tämä oli viimeinen näytelmä näillä näkymin.
*************************
Pa
keskiviikko 29. toukokuuta 2013
Emma teatterissa vetämättömät
Vetämättömät on Emma teatterissa kesällä 2013 pyörivä Linnateatterin lännen farssi (ohjelmassa lukee balladi Villistä Länsi-Suomesta), joka nauratti ennakkonäytöksessä 29.5.2013 lännen kliseillä isoa joukkoa yleisöä. Emmateatteriin mahtuu yli 800 hengeä.
Jussi Lampi on tarinaan kuulumaton henkilö, mutta sen päähenkilö, Miska Kaukosella on monta roolia, kuten Sarina Röhrillä ja Santtu Karvosella (myös naisrooli, ja hän on myös sheriffi). Ohjaus on Kari-Pekka Toivosen. Lavastuksessa käytetty viime vuoden villin lännen muumien rekvisiittaa esim. vankkurit, piano, saluunan portit, toteemipaalu, potkulautahevonen, Nuuskamuikkusen ponchoakin oli kierrätetty. Taustataivasta, jossa pilviä sen sijaan ei ollut muuminäytelmässä. Iso hevonen oli luultavasti aiempaa Muumirekvisiittaa.
Katsoin elokuvaa Vares V2:a ja siinä juuri näyttelivät KP Toivonen ja Jussi Lampi. Pirteän Sarina Röhrin muistan kauppaneuvos Paukun saunasta. Vareksen, Linnateatterin sekä Paukku-huumorin ystävät varmasti nauttivat esityksestä, jossa Vekke Rämö myy intiaaneille viskiä, purkaa taloja, ja pitää yllä hyväveli-verkostoja. Huumoria on sanasutkauksista pieruhuumoriin, pappi on juovuksissa, ja naimisiin ei päästä, umpisuoliongelmia esiintyy, Zeronimo on hirmuinen intiaani, ratsuväki taisi olla yhden hengen voimin paikalla, Varissuota mollataan, kliseitä kierrätetään, leikkipyssyt heiluvat, ja ääniefekteissä riittää, cancan tanssitaan ...
Näytös alkoi klo 19, noin klo 20 oli tauko, ja esitys päättyi klo 21.21 eli näytelmä kesti miltei kaksi tuntia, joskin tauko oli yli vartin mittainen.
Kirjoitin arviointini, arvosteluni ja tapahtumakoosteen 17.8.13 klo 19.30, jolloin viimeinen näytös pyörii ja on nyt täällä.
***
Viime vuonna pyöri Kekkonen, syntymästä kuolemattomuuteen josta arvio on täällä ja joitain huomioita aiemmista näytelmistä. Rehellisyyden nimessä pidin viime vuotisesta paljon enemmän. Olen luultavasti toivoton tosikko.
Katsomossa oli hyttysiä, mutta siellä lenteli kaksi mukavaa pääskystä, ovat taitavia liitelemään.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)