torstai 10. toukokuuta 2012

Pikaraitiotie Turkuun, ei kai sentään?

Kuva on Turusta Tuomiokirkkosillalta, jossa varmaankin on joskus ollut raitiotiekiskot 1970-luvun alkupuolelle asti, jolloin Turku luopui raitiovaunuista.

Nyt uuden suunnitelman ja Turun Sanomien mukaan "(Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko) Virtasen karkea arvio on, että ensimmäisen linjan rakentaminen voisi maksaa suunnilleen 150 miljoonaa euroa. Jos nyt esitetty rahoituslinja toteutuu, Turun kontolle voisi jäädä sata miljoonaa ja valtion noin 50 miljoonaa".

--
Rahaa menee, mutta nyt pitäisi ajatella myös, missä autot sitten liikkuvat. Sirkkalankatu on ollut jo luultavasti toista kuukautta auki (KUVA OTETTU 29.5.2013) ja osin liikenteeltä kiinni ja keskellä katua on kaivanto johon laitetaan putkia joko kaukolämpö tai kaukokylmäputkia, mutta poinnti on se, että Sirkkalankatua ja Kellonsoittajankatua pitkin on "hieman" hankala ajaa autolla ja myös pyörällä.

Mihin raitiokiskot rakennetaan? Nyt jo autot ovat sumpussa, ja 1800-luvun ruutukaavoitetut ja mitoitetut kadut tuntuvat jo nyt kovin ahtailta, ovat jo busseillekin ahtaita, mutta Helsingissä raitiovaunut kulkevat tien keskellä, tämä olisi minusta aika hankalasti toteutettavissa nyky kaduilla. Linja-autoista ei päästä, koska raitiolinjat kattavat vain osan lähiliikenteestä, ja kaukoliikenteestä ei yhtään.
---
6.11.2012
Pikaraitiosuunnitelmat tulivat, ja Hirvensaloonkin oltaisiin linjaa vetämässä. Minusta herää kysymys, mihin mahtuvat raiteet. Toinen on, se, että jos linja vedetään vain sillan yli slalommäen kohdalle, miten hoidetaan muu joukkoliikenne Hirvensalon muihin paikkoihin, Satavaan ja Kakskertaan,

Miten tämä kaikki rakennetaan, maksetaan?

Alakuva on Hirvensalon siltaa edeltävästä risteyksestä.

Yhden sillan vuoksi Hirvensalosta tuleva liikenne on jo nyt puuroa, puuro sakenee jos raitovaunut vievät yhden tai kaksi kaistaa..


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Roskapostin vuoksi kommenttien valvonta on päällä.
Kiitos kuitenkin, että kommentoit :)