sunnuntai 15. tammikuuta 2017

Auto lunastukseen



Jouduin kolariin ja auto meni lunastukseen. En kuvaa kolaria sen tarkemmin, mutta takanani olevan auton perään ajettiin, joka taas osui minun autooni. Autoni takaosa on kuvassa kolarin jälkeen.

Auton takaosaan tuli vaurio, jonka korjaaminen olisi vakuutusyhtiön arvion mukaan maksanut yli 5000 euroa. Kustannukset olivat yli kaksinkertaiset auton "laskennallisen" arvoon nähden.

Kolarin sattuessa soitin 112:een, paikalle tulivat poliisi, paloauto ja ambulanssi.


Palomiehet soittivat hinausauton paikalle ja soitin ambulanssissa olon jälkeen peltikorjaamoon, jonne auto hinattiin.

Kirjaan tähän asioita, joissa oli hankaluuksia, tai olivat minulle uusia

1. Auto olisi pitänyt heti tyhjentää, vaikka lunastuspäätös kesti lopulta 26 päivää.
Tyhjensin auton, heti kun sain tai siis maksoin ja hain vuokra-auton muutamaksi päiväksi käyttööni.

2. Prosessi olisi ollut helpompi, jos kolari olisi heti selvinnyt, tai syyllinen olisi 'tunnustanut' aiheuttaneensa kolarin. Nyt vakuutusyhtiö ei tehnyt päätöstä, vaan tutki asian ensin, myös poliisi oli paikalla, ja heillä varmaankin oli oma näkemyksensä asiaan. (Syyllinen poistui paikalta, ei ollut auton omistaja, eikä haltija, ei ole saatu kiinni).

3. Koska autoni lopulta meni lunastukseen, jouduin neuvottelemaan lunastushinnan. Käytetystä 15 vuotta vanhasta autosta ei saa lunastuksessa sen käyttöarvoa. Tiesin sen kyllä heti. Kaikki neuvottelu käydään kolarin aiheuttaneen auton vakuutusyhtiön kanssa. Omasta vakuutusyhtiöstäni en saanut mitään tukea, mutta lunastusasia vakuutusyhtiön kanssa lopulta onnistui.

4. Sitä en tiennyt, että seisonnasta saa lunastustilanteesta vain seisontapäiväkorvausta 10,1 euroa vuorokausi enintään 14 vuorokautta. Lunastushintaneuvotteluja varten katsoin netistä vastaavien autojen hintoja, niitä ei juuri ollut tarjolla. Lunastustilanteessa vakuutusyhtiö näkee katsastusajankohdan. Lisäksi sovittiin, että mukaan tulevat varusteet,  molemmat rengassarjat, avaimet, tunkki ja pulttiavain sekä huoltokirja.

5. Lunastukseen pitää tehdä omat kiemuransa, eli antaa Trafin kautta vakuutusyhtiölle sähköinen varmenne luovutusilmoitukseen. Tähän tarvitaan sähköinen tunnistautuminen. Rahat maksetaan tilille, ja myös seisontapäiväkorvaukset

6. Hankin uuden auton, johon piti ottaa vakuutus.

7. Lisäksi vuotuinen ajoneuvovero piti uudesta autosta maksaa

8. Autovakuutusmaksutkin alkoivat juosta

9. Minun piti jostain syytä erikseen katkaista lunastetun auton vakuutusmaksut ja hakea niitä takautuvasti. Tämän tein kolmen kuukauden päästä kolarista, en tiedä olisiko oiennut itse

10. Lisäksi jouduin soittamaan Trafiin, jotta lunastetun auton vuotuinen ajoneuvovero palautettaisiin. Olisiko tämä hyvitetty minulle uuden auton seuraavassa ajoneuvoverossa? Luultavasti kyllä.

11. Vaikka auto meni lunastukseen, sillä voi olla jatkossa uusi omistaja. Eli kolariautotkin saavat usein uuden omistajan.

12. Täytyy sopia myös, että vakuutuksessa bonukset siirtyvät

Tämä ei ole mainos, mutta kiitän IF:ä  asian hienosta hoidosta. Olin pitkään IF:n asiakas ja luulen että siirrän sinne uudestaan vakuutukset. Jouduin siirtämään perheen vakuutukset isomman kuvion vuoksi muutama vuosi sitten. Olen pian paluumuuttaja, jos ottavat takaisin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Roskapostin vuoksi kommenttien valvonta on päällä.
Kiitos kuitenkin, että kommentoit :)