Oppilaitoksen
turvallisuusjohtaminen, toimittanut Jyri Paasonen, Tietosanoma, 2012, 208 sivua, sisällys ja
hakemisto sivumäärässä. Paasonen toimii yliopettajana Laureassa (AMK), muita kirjoittajia ovat alkusanojen mukaan Tero Huumonen ja Laura Paasonen, he ovat turvallisuustutkijoita
Lainaus esittelytekstistä Adlibriksen sivuilta
Oppilaitosten
turvallisuus koskettaa suurta määrää ihmisiä päivittäin. Viime vuosina aiheesta
käydyissä keskusteluissa suuren painoarvon ovat saaneet yksittäistapaukset,
erityisesti koulusurmat ja niihin johtaneet tapahtumaketjut.
Tämä on totta, tulee teoksessa hyvin ilmi
Koska
yksittäiset oppilaitokset ovat usein hallinnollisesti osa laajempaa
kokonaisuutta, haasteita turvallisuusjohtamiselle aiheuttaa koordinoinnin ja
asiantuntemuksen jakautuminen eri tahoille. Keskeinen ongelma oppilaitoksissa
onkin, että turvallisuutta ei tarkastella kokonaisvaltaisesti ja että
turvallisuustoimien toteutuksessa, resursoinnissa ja valvonnassa on puutteita.
Tämä on totta, tulee hyvin ilmi, resurssointiin ei esitetä mallia, eikä voidakaan resurssointi on budjetti- ja toimintasääntöasia
Oppilaitoksen
turvallisuusjohtaminen tarkastelee oppilaitosten turvallisuutta ja riskienhallintaa
tutkimustiedon ja käytännön kokemuksen pohjalta oppilaitoksen johtamisen
näkökulmasta. Kirjassa on tarkasteltu systemaattisesti myös oppilaitosten
turvallisuuteen liittyvää oikeudellista sääntelyä ja vastuukysymyksiä.
Tämä on totta, tulee ilmi, mutta tilanpuutteen vuoksi yhtään oikeustapausta ei ole, mikä olisi suotavaa. Toisaalta tämä on yleiskatsaus.
Kirja
tarjoaa konkreettiset työkalut oppilaitosten turvallisuusjohtamiseen ja
esittelee oppilaitoksille kehitetyn riskienhallintamallin.
Yksi malli esitetään luvussa 6. Minusta aika heppoinen malli, lähinnä itsearviointiin, parempi sekin kuin ei mitään.
Eli pohjatiedoksi hyvä kirja. Referoin kirjaa lukupäiväkirjan omaisesti. Väärintulkinnat ovat minun vastuullani, ei lukijan, eikä kirjan toimittajan
Eräänä Oppilaitoksen turvallisuusjohtaminen kirjoittamisen lähtökohtana on Suomessakin tapahtuneet koulusurmat. Hieman on
analysoitu asiasta käytyjä nettikeskusteluja. Kuitenkin teoksen lähtökohta on
ankkuroitu koulun turvallisuuteen. Johdantoluvussa pohditaan kyllä useita
olennaisia asioita kuten ”rikollisuuden kaltaisten vakavien riskien ja
oppilaitosten suhdetta ei ole helppo ymmärtää … yhtymäkohdat epäsuoria …”
Alussa
viitataan myös Jokelaan ja Kauhajoen tapauksiin, ja siihen että poliisin toimia
aselupaan liittyen tutkittiin ja käsiteltiin, ja Saksassa koulusurmaajan isä
passitettiin kuolematuottamuksista vankilaan. Ehdottomana etuna pidän, että hirmutekijöiden nimiä ei ole mainittu, muutenkin asia on käsitelty asiallisesti. Johtopäätöksiä tai estotapoja en löytänyt, mutta niitähän ei ole kenelläkään. Kompleksista maailmaa monesti painotetaan, mutta sitä ei avata eikä analysoida, eikä tuoda mitään analyysin välineitäkään.
Kirjan
näkökulma on sen tekstin mukaan hallinnollinen ja oikeustieteellinen. Minusta
oikeudellisesta vastuusta on parempiakin kirjoja esim. Suopohjan ja Liusvaaran Oikeudellinenvastuu opetustoimessa, jonka luettuaan varmasti ymmärtää, kenellä vastuu on
ja miten se ilmenee. Siinä on paljon oikeustapauksia, siinä ei ole toisaalta turvallisuusuhkanäkökulmaa, mutta näkökulma vastuuseen ja vastuutapahtumaan. Opetus on julkista toimintaa, joka perustuu lakiin. Opetustoimen vastuut ovat laeissa ja toimintasäännöissä naulattu kiinni vahvoin vastuuväkäsin.
Kuten kirjan
yhdessä luvussa mainitaan eri kouluasteiden laissa määritellään käsite ” Oikeus
turvalliseen opiskeluympäristöön" eli esimerkiksi peruskoulun
opetukseen osallistuvalla on lain mukainen oikeus tähän, velvollisuus siihen on
koululla, lisäksi laissa lukee, että ”Opetuksen järjestäjän tulee hyväksyä
järjestyssäännöt tai antaa muut koulussa sovellettavat järjestysmääräykset,
joilla edistetään koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista
sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä” (Perusopetuslaki) joka
jatkuu
”Edellä 3
momentissa tarkoitetussa järjestyssäännössä ja muissa järjestysmääräyksissä
voidaan antaa kouluyhteisön turvallisuuden ja viihtyisyyden kannalta
tarpeellisia määräyksiä käytännön järjestelyistä ja asianmukaisesta
käyttäytymisestä. Lisäksi määräyksiä voidaan antaa koulun omaisuuden
käsittelystä sekä oleskelusta ja liikkumisesta koulurakennuksissa ja koulun
alueella”.
Vastuu tulee
osittain lakitekstistä, mutta minusta myös kunnan määräämistä johto- ja/tai toimintasäännöistä, kenellä se on tai ei ole.
Lisäksi kirjassa mainitaan velvollisuuksia muualtakin eli aiemmin
mainittu velvollisuus järjestää turvallinen opiskeluympäristö, lisäksi on
työturvallisuuslain määräykset, velvoite opiskelijahuollon järjestämisestä, aiemmin
mainitut järjestyssäännöt sekä pelastuslain mukainen pelastussuunnitelma. Toisaalta kenellekään koulussa ei ole pakkokeinolain mukaisia valtuuksia, ja koulun vastuu ja valta ulottuu vain kouluaikaan ja koulun toimintaan. Edes koulualueella ei ole tarkastusoikeutta esimerkiksi kassien suhteen.
Teoksessa herätetään kysymystä, että toimiiko riskien tunnistaminen? Se on varmasti aiheellinen kysymys. Paineet koululla ovat kovat. Turvallisuus on taattava, tiedot, joista uhkat voivat selvitä on nettien foorumeilla, terveydenhuollon papereissa ja poliisilla, eli moniammatillista yhteistyötä kaivattaisiin, mutta salassapitosäännökset hiertävät. Vanhemmilla on mielipiteitä, ja minusta heillä on oikeus vaatia toimia, käyväthän heidän huollettavansa koulua, ja he ovat veronmaksajia, opettajilla on omat mielipiteensä ja vielä oppilailla. Salassapitosäännökset: mielipiteistä, poliittisista suuntautumisista, sairauksista ja harrastuksista nauttivat Perustuslain suojaa. Eikä yksittäisestä tiedosta seuraa uhkaa tai riskiä. Jos joku harrastaa ammuntaa, siitä ei seuraa välitöntä uhkaa. Jos joku on masentunut siitä ei yksin seuraa uhkaa. Jos joku pukeutuu mustaan, se ei ole uhka. Uhkakuva on palapeli, minkä paloja emme huomaa, emmekä osaa yhdistää. Aina palaset eivät yhdisty, eikä motiivit johda tekojen asteelle. Vasta monen tekijän yhteisvaikutus voi laukaista tapahtumaketjuja, siksi minusta pitäisi selvittää, miksi väkivaltaan turvaudutaan. Pitää muistaa, että monen muunlaista riskiä on olemassa, tulipaloja, kaasuvuotoa, onnettomuuksia, uhkailuja, ulkopuolista varkautta ...
Yleensä
koulujen turvallisuudesta puhuttaessa penätään kameroita ja oikeutta turvatarkastuksiin. Kameravalvontaa ei voi minusta ulottaa sosiaalitiloihin, joten
sillä ei ole autuaaksi tekevää vaikutusta, lisäksi kameravalvonnasta täytyy ilmoittaa, ja kameroiden paikat ovat tunnetut, sama pätee turvatarkastuksiin,
riskit koulukiusaaminen ja uhkailu pitää tunnistaa ja reagoida minusta jo
paljon aiemmin …
Ampumaselakia selailin, ja minusta siitä ilmenee, että aseenkäsittelylupa ei liene julkinen tieto, ja aseenkäsittelyluvasta päätettäneen 27§:n mukaan. Kuitenkin oppilaitokselle voisi olla hyödyllistä tietää uhkauksien sattuessa, onko henkilöllä mainittu lupa ja aseita. Toki jos poliisille ilmoitetaan, he sen varmasti tietävät tai saavat katsoa rekisteristä, kirja mainitsee, että on ehdotettu, että kuulutusjärjestelmän asennus tehtäisiin yli 100 opiskelijan oppilaitoksessa. Riskitilanteessa kuulutusjärjestelmä ei myöskään yksin tee autuaaksi, mutta sitä voidaan käyttää vain jos se on olemassa. Olemattomalla kuulutusjärjestelmällä ei kuulutella. Turvajärjestelyt ovat lainkin mukaan salaisia, koska niiden vuotaminen julkisuuteen suurentaa riskiä
Ampumaselakia selailin, ja minusta siitä ilmenee, että aseenkäsittelylupa ei liene julkinen tieto, ja aseenkäsittelyluvasta päätettäneen 27§:n mukaan. Kuitenkin oppilaitokselle voisi olla hyödyllistä tietää uhkauksien sattuessa, onko henkilöllä mainittu lupa ja aseita. Toki jos poliisille ilmoitetaan, he sen varmasti tietävät tai saavat katsoa rekisteristä, kirja mainitsee, että on ehdotettu, että kuulutusjärjestelmän asennus tehtäisiin yli 100 opiskelijan oppilaitoksessa. Riskitilanteessa kuulutusjärjestelmä ei myöskään yksin tee autuaaksi, mutta sitä voidaan käyttää vain jos se on olemassa. Olemattomalla kuulutusjärjestelmällä ei kuulutella. Turvajärjestelyt ovat lainkin mukaan salaisia, koska niiden vuotaminen julkisuuteen suurentaa riskiä
Netti on
minusta kopioinnin maailma. Kirjan mukaan Columbinen tapaus vuonna 1999 aloitti
uuden aikakauden. Yleensä jokaisen tapauksen jälkeen vaaditaan kovia toimia ja
nollatoleranssia. Toisaalta kirja huomauttaa, että opiskelijoiden riskit joutua esim. väkivallan kohteeksi voivat
olla suurempia vapaa-ajalla. Totta, mutta itse olen sitä mieltä, että koska
koulu on julkisen vallan järjestämää ja oppivelvollisuus on pakollinen, koulun
turvallisuus pitää ensisijaisesti varmistaa
Kirja
tarvitsisi enemmän konkretiaa. Teoksessa mainitaan kylläkin oikeita asioita,
esimerkiksi jossakin vaiheessa suosiossa olleet strategisen johtamisen
tasapainotetut tuloskortit ja faktan, että pitkässä juoksussa jotain tapahtuu,
lisäksi mainitaan, että organisaatioissa pyritään enemmän kitkemään haitallisia
kehityksiä kuin rakentamaan suotuisia, edelleen turvallisuusriskien jäljet ovat
murusina toimijoilla (opettaja, terveydenhoitaja) teoksen mukaan kompleksinen
toimintaympäristö haastaa strategian, ja vaatii nopeita siirtoja, eikä kaikkea
pystytä ennakoimaan eikä hallitsemaan, mutta toimintaohjeita pystytään antamaan
Teoksessa
mainitaan monia asioita, puhutaan prosessiorganisaation haasteista, ydin- ja
tukiprosesseista ja prosessin omistajista, puhutaan visiosta, johon strategia
kenties suuntaa, kerrataan fakta, että työyhteisön arvot ovat ”joskus”
erilaiset kuin tehdyt arvot, päätellään, että koulujen turvallisuusjohtamisessa
ja kulttuurissa on haasteita. Turvallisuusjohtaminen yläkäsite riskien
hallinnalle eli pitäisi jollakin tasolla tunnistaa riskejä esimerkiksi niiden
todennäköisyys, haitan suuruus, ja käsitellä niitä matemaattisesti tai muuten.
Turvallisuuskulttuurin
johtamisesta puhutaan.
Sen jälkeen käsitellään vastuu-käsitettä eli ”velvollisuus
vastata jostakin asiasta” on vastuun kantajalla, yhteiskunnallinen oikeudellinen
ja eettinen vastuu, sitten eksytään hallintolain ja kuntalain koukeroihin, mutta liian pintapuolisesti.
Joskin konkreettisesti mainitaan seuraavat vastuun lähteet: perustuslaki 2§ Julkisen
vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on
noudatettava tarkoin lakia. jota täydentää 118 § Vastuu
virkatoimista: Virkamies vastaa virkatoimiensa
lainmukaisuudesta. Hän on myös vastuussa sellaisesta monijäsenisen toimielimen
päätöksestä, jota hän on toimielimen jäsenenä kannattanut.
Paasonen
naulaa sivuille perusopetuslain 37§:n
37
§Henkilöstö: Jokaisella
koululla, jossa järjestetään tässä laissa tarkoitettua opetusta, tulee olla
toiminnasta vastaava rehtori. Sekä tosiasiat että on olemassa sekä rikosoikeudellinen vastuu että vahingonkorvausvastuu ja , että kunnallistan viranhaltijaa koskee työturvallisuuslaki ja määräykset.
Se, että rehtorilla on vastuu, ei tarkoita, että rehtorilla olisi toimivalta kaiken pahan estämiseksi ja absoluuttisen turvallisuuden takaamiseksi. Syrjäytymistä pitäisi ehkäistä, mielenterveysongelmia ennalta ehkäistä ja yhteistoiminnallisuutta ja toisen hyväksyntää lisätä, ja koulukiusaaminen kitkeä toimintakulttuurista.
***
Pääanti
lienee kuudennessa luvussa (ennen päättölukua eli seitsemättä),
käsitykseni mukaan suositetaan kysely (minulle tuli mieleen lähinnä organisaation itsearviointi) riskilomake, jonka pohjalta hahmotetaan todennäköisyyksiä,
tapahtuman vakavuutta ja kehittämistoimia. Tämä minusta tapahtuu monessa työpaikassa vaarojen ja haittojen arvioinnin yhteydessä, joka perustuu jo Työturvallisuuslakiin.
***
Oma näkökulma on seuraava.
Turvallisuuteen minusta kuuluu se, että
*Koulu on ohjeistettu oppimispaikka, jossa toiminta on ennustettavaa.
*Oppilailla on turvallinen oppimisympäristö.
*Opettajilla mahdollisuus opettaa ja kasvattaa,
*Rehtorilla kunnon resurssit vastata koulusta.
*Toimintasäännössä on vastuutettu toimijat tarkoituksenmukaisesti.
*Riskikartoitus on tehty, tarkoituksenmukaisissa kiinteistöissä,
*Kriisi- ja pelastussuunnitelmat on tehty ja testattu.
* Ymmärretään, että ennaltaehkäisy on tärkeä osa turvallisuudessa, ja
*toimintaohjeet kriisitilanteessa täydentävät turvallisuustilannetta.
*Opettajien turvallisuuteen kuuluu se, että tilat ovat turvalliset ja tervelliset,
*Ulkopuolisten toimijoiden taholta tai muualta ei kohdistu uhkaa, koulussa on hyvä työilmapiiri.
*Oppilaiden kannalta turvallisuus on hyvä sisäilma, hyvä oppisympäristö, ja koulu, jossa ei kiusata, eikä uhata väkivallalla.
*Vanhempien mielestä turvallinen koulu on sellainen, johon lapsensa huoletta laittaa oppimaan, saavuttamaan niitä tietoja ja taitoja, joita elämässä tarvitaan.
*Lasta ei kiusata, eikä hänelle tarjota koukuttavia päihteitä.
*Arvostelu ja arviointi on oikeudenmukaista, ja kohtelu asiallista sekä lainmukaista.
*Yhteiskunnan kannalta koulutus on turvallista, jos annetut oppimis- ja kasvatustavoitteet saavutetaan, eikä häiriöitä toiminnassa ole. Veronmaksajan rahoja käytetään tehokkaasti ohjeiden mukaan
Oma näkökulma on seuraava.
Turvallisuuteen minusta kuuluu se, että
*Koulu on ohjeistettu oppimispaikka, jossa toiminta on ennustettavaa.
*Oppilailla on turvallinen oppimisympäristö.
*Opettajilla mahdollisuus opettaa ja kasvattaa,
*Rehtorilla kunnon resurssit vastata koulusta.
*Toimintasäännössä on vastuutettu toimijat tarkoituksenmukaisesti.
*Riskikartoitus on tehty, tarkoituksenmukaisissa kiinteistöissä,
*Kriisi- ja pelastussuunnitelmat on tehty ja testattu.
* Ymmärretään, että ennaltaehkäisy on tärkeä osa turvallisuudessa, ja
*toimintaohjeet kriisitilanteessa täydentävät turvallisuustilannetta.
*Opettajien turvallisuuteen kuuluu se, että tilat ovat turvalliset ja tervelliset,
*Ulkopuolisten toimijoiden taholta tai muualta ei kohdistu uhkaa, koulussa on hyvä työilmapiiri.
*Oppilaiden kannalta turvallisuus on hyvä sisäilma, hyvä oppisympäristö, ja koulu, jossa ei kiusata, eikä uhata väkivallalla.
*Vanhempien mielestä turvallinen koulu on sellainen, johon lapsensa huoletta laittaa oppimaan, saavuttamaan niitä tietoja ja taitoja, joita elämässä tarvitaan.
*Lasta ei kiusata, eikä hänelle tarjota koukuttavia päihteitä.
*Arvostelu ja arviointi on oikeudenmukaista, ja kohtelu asiallista sekä lainmukaista.
*Yhteiskunnan kannalta koulutus on turvallista, jos annetut oppimis- ja kasvatustavoitteet saavutetaan, eikä häiriöitä toiminnassa ole. Veronmaksajan rahoja käytetään tehokkaasti ohjeiden mukaan
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Roskapostin vuoksi kommenttien valvonta on päällä.
Kiitos kuitenkin, että kommentoit :)