tiistai 15. marraskuuta 2011

Koulun suunnistusopetus


Minulla on käsitys koulun suunnistusopetuksesta.

Se on hyvää silloin, kun se perustuu siihen, että opetetaan perusperiaatteet: karttamerkit ja kompassin käyttö. Hyvä olisi käyttää joko kiintorasteja tai suunnistusseuran paikalleen laittamia rasteja ja tekemiä karttoja. Tällöin varmistustaan siitä, että rastit ovat oikeassa paikassa sekä kartalla että luonnossa.

Lasten mukaan pitää laittaa oikea kartta, rastinmääritteet ja kompassi. Kuvassa on kompasi ja kartta, ei rastinmääritteitä.

Kompassista näkee pohjoisen ja voi opettaa joko suuntaamaan kartan tai ottamaan suunnan.

Lapset ovat innokkaita, jos rastit ovat väärissä paikoissa, motivaatio lajiin menee. Tähän auttaa se, että on rastinmääritteet, jotka on tehnyt se henkilö, joka on vienyt rastit metsään.

Tärkeintä on uskaltaa mennä metsään, ja harrastaa turvallisesti, ja lapselle pitää kertoa, miten metsästä pääsee pois, jos eksyy. Turvallisuutta lisää, jos sovitaan selvät pelisäännöt ja maastossa ei ole jyrkänteitä eikä upottavia vesialueita, ja laitetaan oppilaat aluksi pareittain matkaan ja ollaan tutussa metsässä tai kaupungissa puistossa sprinttikartan kanssa.

Suunnistusliitolla ja seuroilla on materiaalia käyttäkää sitä.

Omille lapsilleni, jotka alkoivat käydä kuntorasteilla koulun "opetuksen" jälkeen, kävi koulussa niin kuin muillekin, että metsään kävi käsky ilman kompassia ja ilman rastimääritteitä eivätkä rastit olleet aina oikeassa paikassakaan. Kerran oli ollut kutosluokalla ajanotto, jos rastia ei löytänyt  tuli loppuaikaan +1 minuuttia. Tämä on tietenkin väärin, sillä tärkeämpää on löytää rastit omalla vauhdilla kuin löytää väärät rastit tai olla löytämättä. Suunnistuksen yksi idea on löytämisen ilo.

***
3.10.2012 edit
Tässä rastiympyrässä on monia kiviä, eli rastin määrite on miltei pakollinen. Valkoinen metsää, ja polku menee lähellä, koska kyse on taajamametsästä polkuja metsässä on enemmän kuin karttaan mahtuu, koska karttapala on Turun Ispoisista on kiviä metsässä enemmän kuin kartassa. tarvitaan siis määre millä puolella rastilippu on suhteessa kiveen, ja miten kivi määritetään, kokokin olisi hyvä tietää. Luultavasti kysessä on suuri kivi ja lippu on sen pohjoispuolella. Lisäksi rastilla olisi hyvä olla rasti koodi esim. 102.
Ikävä, jos tämä juttu pahoittaa jonkun opettajan mielen, mutta väärässä paikassa oleva rasti pahoittaa monesti sitä etsivän oppilaan mielen, puuttuva tai väärä rastinmäärite myös pahoittaa mieltä ja sen jälkeen "suunnistus" ei ole nuoresta kivaa.

Toisaalta oikealla asenteelta löytyy liput oikeat ja väärät.

Jos pummaa, pummilajit on määritelty täällä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Roskapostin vuoksi kommenttien valvonta on päällä.
Kiitos kuitenkin, että kommentoit :)